zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Baas boven baas: Porsche Cayenne Turbo S

 

12 oktober 2012 - Alsof de 500 pk sterke Turbo-uitvoering nog niet genoeg is presenteert Porsche de Cayenne Turbo S. Met nog eens vijftig paardenkrachten meer is het model iets minder krachtig dan z'n rivaal, de BMW X5 M, maar komt hij sneller uit de startblokken.

De Cayenne Turbo S is het summum wat Porsche biedt op SUV-gebied. Met 550 pk is het model 50 pk krachtiger dan de S-loze Cayenne Turbo. Het koppel van de getweakte 4.8-V8 ligt op 750 Nm, eveneens vijftig meer dan het voormalige topmodel binnen het Cayenne-gamma. Wat het extra vermogen heeft opgeleverd is een acceleratie naar 100 km/h die tweetiende sneller verloopt; de Turbo S snelt er in 4,5 seconden naartoe. De topsnelheid van de auto bedraagt 283 km/h, 5 km/h uur hoger dan de Turbo-uitvoering.



Prijs
Wat de totstandkoming van de ultieme Porsche-SUV ook heeft opgeleverd is een stevige meerprijs ten opzichte van de Cayenne Turbo. Na het overmaken van minstens € 200.800,- wordt er een productieplekje geserveerd bij de fabriek. De Cayenne Turbo is er vanaf € 165.700,-. Om de klant specialer te laten voelen levert Porsche de Turbo S wel standaard af met luchtvering en het schokdempersysteem Porsche Active Suspension Management (PASM). Ook bij de vraagprijs ingegrepen is het onderstelregelsysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) dat overhellen van de auto in bochten tot het minimum beperkt en tegelijkertijd het rijcomfort en de dynamiek verbetert. Tevens standaard aanwezig is het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) dat op zijn beurt zorgt voor meer tractie en ongekende stabiliteit onder uiteenlopende rijomstandigheden. Het systeem werkt nauw samen met de variabele koppelverdeling op de achterwielen en een elektronisch geregeld sper-differentieel achter.

Zichtbare exclusiviteit
Nog meer goodies zijn er in de vorm van het bekende Sport Chrono Pakket dat onder meer een stopwatch met een analoge en digitale weergave in het midden van het dashboard omvat. Verder rolt de Cayenne Turbo S op 21 inch wielen van het model ‘911 Turbo II’. Exclusief voor de Cayenne-topper zijn ze met zwarte details uitgevoerd en is de naafdop met Porsche-embleem in kleur uitgevoerd. De Turbo S herkennen kan ook aan de buitenspiegels en de luchtinlaten vóór, die in glimmend zwart zijn gespoten. Voor het interieur van de Cayenne Turbo S zijn nieuwe, speciale bi-colour lederuitrustingen (zwart/Carrera-rood en zwart/Luxor-beige) voorhanden. Hierbij worden de siernaden in een contrasterende kleur (Carrera-rood of Luxor-beige) uitgevoerd. Voor enig contrast zorgt het carbon interieurpakket. De Porsche Cayenne Turbo S is vanaf heden te bestellen en de eerste exemplaren zullen begin 2013 worden afgeleverd.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10