11 oktober 2012 - Fysiek heeft de Ariel Atom niet veel om het lijf. Maar dat betekent niet dat er niet wat te verbeteren valt. Technisch is er altijd vooruitgang te boeken en de updates die de radicale skelter heeft gekregen zijn dan ook vooral van deze aard.
Kort door de bocht gezegd bestaat de Ariel Atom 3 enkel uit een buizenframe, twee kuipstoelen, een aandrijflijn en vier wielen. Eigenlijk dus alleen het noodzakelijk om snoeihard over het asfalt te scheren. Niets aan veranderen zou je zeggen, en dat is precies wat Ariel heeft gedaan. Van de verplichte zaken zoals verlichting is wel gewerkt. De Atom 3.5 is uitgerust met herontworpen koplampen en diens rem- en knipperlichten zijn opgebouwd uit LED’s. Ook is de ‘motorkap’ nieuw en het instrumentarium heeft een LED-display gekregen plus een digitale stopwatch waarmee rondetijden zijn op te nemen.
Extremer
De technische updates zijn een stuk uitgebreider. Zo is het chassis stijver dan voorheen en de ophanging (vering en demping) eveneens een tandje straffer afgestemd waardoor er nog hogere bochtsnelheden zijn te bereiken. Als je durft tenminste.
Aan de aandrijflijn is niet gesleuteld. Nog altijd doet een 245 pk sterke 2.0 liter iVTEC-viercilinder van Honda dienst in de ‘instapper’ van het leveringsprogramma. Voor de durfals is er de Atom 3.5 met deze Civic Type R-motor voorzien van een supercharger. Die schopt het tot 315 pk. En wil je echt helemaal los gaan dan is er natuurlijk nog de suïcidale Ariel Atom V8 met 500 pk.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com