zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Clio-invasie in Parijs; ook de nieuwe RS staat er

 

27 september 2012 - Zodra Renault een Clio presenteert zitten sportliefhebbers op hete kolen voor de Clio RS. Gelukkig voor hen hoeft dat dit keer niet lang te duren want hier is 'ie al. Weliswaar nog als concept maar dat betekent doorgaans bij Renault dat hij voor het geduld opraakt bij de dealer staat. Hij ziet er ook gewoon productierijp uit.

Laten we maar meteen beginnen met het mindere nieuws, dan hebben we dat in ieder geval gehad. De Clio RS zal niet langer uitgerust worden met een schreeuwende, opzwepende, atmosferische benzinemotor waarbij wordt geacht alle zeilen bij te zetten wil de bestuurder het beste uit de auto halen. Ook zelf poken is er niet meer bij. De nieuwe krijgt namelijk een turbomotor, standaard gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Puristen branden daar nu al een kaarsje voor, maar het zorgt er in elk geval wel voor dat de prestaties erop vooruit gaan. Gelukkig zijn er schakelflippers achter het stuurwiel zodat je jezelf kan wijsmaken dat je nog de complete controle hebt.



Prestaties
Anderzijds, door het toegenomen prestatieniveau zal zelfs de meest stoïcijnse purist de nieuwe Cio RS een warm hart moeten toedragen. Bij dergelijke bommetjes draait het immers grotendeels om zo hard mogelijk kunnen gaan. En hard gaan dat kan de nieuwe Clio IV RS. De nieuwe viercilinder benzineturbomotor is met 200 pk (bij 6.000 tpm) niet sterker dan zijn voorganger maar beschikt wel over meer koppel (240 Nm) dat bovendien veel eerder volledig wordt afgegeven en langer vasthoudt (tussen 1.700 en 5.600 tpm). Acceleratiecijfers houdt Renault nog voor zich, maar spieken we even bij de vergelijkbare concurrentie (Opel Corsa OPC, ook met 1.6-turbomotor) dan zou de sprint naar 100 km/h zo’n zeven tellen moeten duren. Pieken doet de Duitser bij 236 km/h.

R-Sound Effect
Ook helemaal volgens de heersende trend is het hebben van meerdere transmissiekarakteristieken (drie stuks) en waarvan de snelste in slechts 150 milliseconden van verzet wisselt. Diezelfde knop bemoeit zich overigens ook met de stuurinrichting, de stabiliteitscontrole en gevoeligheid van het gaspedaal. Wie dat al erg vindt moet de volgende zinnen even overslaan want onder de noemer antipurisme dat R-Sound Effect heet kan de RS nu via de luidsprekers aan de binnenzijde het geluid van verschillende motoren na-apen.

Jaaa!!! Cup-chassis
Is het dan allemaal kommer en kwel. Nee, natuurlijk niet. Renault Sport bewijst iedere RS weer garant te staan voor heerlijke scheurijzers en dus moet het met deze RS ook wel snor zitten. Om blij van te worden is dat de nieuwe wederom wordt geleverd met een Cup-onderstel dat 15% stugger is dan het standaard en meer vergevingsgezinde sportchassis. Ook beschikt elke Clio RS straks over 320 mm grote schijven (8 mm groter die van zijn voorganger) voor voldoende stopkracht. En dan is er natuurlijk nog het lekker smoelende koetswerk. Alsof hij is ingespoten met steroïden. Neem bijvoorbeeld de aangedikte wielkasten of de uiteinden van een breder spoor passen die onderdak moeten bieden aan 17 inch (standaard) of optioneel 18 inch velgen. Om de sportieve sfeer te verhogen is er ook gedacht aan een nieuw radiatorrooster, een dubbele uitlaatpijp die een sportieve klank verspreid, afzonderlijke LED-dagrijverlichting en zowel een diffuser als een spoiler. Die een na laatste levert volgens Renault zo maar eventjes 80% extra neerwaartse druk, de tweede doet er nog eens 20% bovenop. Binnenin wordt rood de nieuwe dominante kleur en vind je zoal een specifiek instrumentarium, sportmeubilair en aluminium pedalen. Voor de gelegenheid wordt ook een nieuw personaliseringsprogramma opgezet. Je kunt de Clio RS nu meer aan je smaak aanpassen dan ooit tevoren.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10