27 september 2012 - De beste verdediging is de aanval zeggen ze wel eens. En dat neemt Toyota ter harte door binnenkort niet alleen de fonkelnieuwe Auris in de showroom te zetten, maar ook diens stationvariant, de zogenoemde Touring Sports. Sterkste troef: de Hybrid met 14% bijtelling voor de leaserijder.
Toyota bleef met de Auris wat achter in het C-segment, maar denkt met de compleet nieuwe generatie sterker te staan dan ooit. De nieuwe Auris Hatchback krijgt namelijk van begin af aan versterking van de Touring Sports, de carrosserievariant met extra grote laadruimte, maar waarvan het aantal te versjouwen liters wordt niet vermeld. Toyota belooft echter dat de Auris Touring Sports met 2,60 meter lange wielbasis (wat gelijk is aan de hatchback) over ‘een enorme laadruimte’ beschikt, mede omdat deze een kloeke 30 centimeter dieper is dan dat van 285 mm kortere vijfdeurs. De tildrempel is bovendien met 80 millimeter verlaagd om het inladen van (zware) spullen te vergemakkelijken.
Leveringsgamma
Voor wie eerder kennis heeft gemaakt met de Auris Hatchback laat de rest van de Touring Sports zich raden. Allereerst is er dezelfde scherpe lijnvoering. Bol en rond zijn definitief verleden tijd bij Toyota en hiermee presenteert het merk als diens nieuwste modelgamma zich zelfverzekerder dan ooit. Motorisch zijn de Japanners ook bij de pinken met als sterkste troef natuurlijk de hybridemotorisering. Uiteraard krijgt ook de Touring Sports de beschikking over deze welbekende zuinige en schone krachtbron die garant staat voor 14% bijtelling bij zakelijk gebruik. Het overige palet bestaat uit een 1.3 en 1.6 liter benzinemotor en twee diesels, een 1.4 en 2.0.
Basisuitrusting
Wat luxe, comfort en veiligheid betreft geeft Toyota de Auris Touring Sports standaard onder meer climate control, verlichting met Follow Me Home-functie, Hill Start Assist Control, zeven airbags waaronder een knie-airbag mee. Simple Intelligent Park Assist, het systeem dat helpt bij het zoeken van een geschikte parkeerplek en nadien zelfstandig kan inparkeren, is optioneel. Ook voor uitgebreide Toyota Touch-infotianmentsysteem vraagt de dealer een meerprijs. Alle prijzen volgen echter pas over een half jaar, vlak voordat de auto halverwege 2013 bij de dealers staat.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com