27 september 2012 - Sinds de komst van de CX-5 staat Mazda weer vol in de schijnwerpers. Het Japanse merk is met hun SkyActiv-technologie weer helemaal bij de tijd en concurrerend. De nieuwe 6 is de volgende stap naar een sterkere marktpositie, en dit is wat het zakenmodel en tevens vlaggenschip van Mazda allemaal te bieden heeft.
Mazda bouwde de spanning rondom de nieuwe Mazda6 zorgvuldig op. De climax ervan vond plaats in Moskou waar tijdens de daar gehouden autoshow het doek van de nieuweling werd getrokken. De nieuwe Mazda6 is lichter, zuiniger en vooral attractief gelijnd. Dankzij de Kodo-designtaal, dat geïnspireerd is op een gespierd roofdier dat klaar is om zijn prooi te bespringen, heeft de Mazda6 zichzelf een nieuw maatpak aangemeten. De CX-5 was de eerste die ermee naar buiten kwam en nu de ‘zes’ een generatiewissel ondergaat wordt die natuurlijk in een gelijkaardige outfit gestoken. Kortere overhangen voor- en achteraan, een diep ingesneden voorkant, een brede, lage grille en koplampen die nog het meest doen denken aan spiedende luipaardogen typeren de auto. Mazda blijft er behoorlijk dicht mee in de buurt van de Takeri Concept die diens deed als voorbode van de nieuwe 6.
Maatstaf in ruimte
De nieuwe Mazda6 zal wederom verkrijgbaar zijn als vierdeurs sedan en als stationwagen, de zogeheten Sportbreak. Nemen we de specificaties erbij dan is het opmerkelijk dat de sedan en de Sportbreak qua maatvoering behoorlijk van elkaar verschillen. Zo meet de eerste 4865 millimeter in lengte terwijl de andere 4800 millimeter lang is. Ook de wielbasis verschilt, namelijk 2830 versus 2750 millimeter voor de Sportbreak. Desondanks kan van beide gezegd (zeker van de sedan) worden dat ze stevig zijn gegroeid ten opzichte van hun voorgangers. Ter vergelijk: de Mazda6 Sedan overstijgt de Skoda Superb. Met de binnenruimte zit het dus wel snor. Volgens Mazda hebben de achterpassagiers zoal de beschikking over 4,3 centimeter meer knieruimte en is de beenruimte met 3,7 cm toegenomen. Voor nog meer comfort werden de stoelen met meer comfort in het achterhoofd waarbij het zitvlak 20 millimeter langer en de rugleuning 33 millimeter hoger werd. Tevens koos Mazda voor bekleding van een hogere kwaliteit; de panelen voelen naar eigen zeggen zachter aan en de afwerking is er op vooruit gegaan. En het verbruiksgemak is toegenomen volgens de fabrikant, mede dankzij de HMI-knop in de middenconsole. Hiermee kan onder meer navigatie, audio en dergelijke meer worden bediend. Ook niet onbelangrijk in het zakensegment is de grote van het bagageruim. Met alle stoelen rechtop is dat van de sedan 489 liter groot en dat van de station 522 liter (beide inclusief de ruimte onder de laadvloer).
SkyActiv en i-Eloop
Bij de Mazda6 paste de fabrikant uiteraard ook het innovatieve SkyActiv-principe toe. Met de CX-5 hebben we voor ’t eerst kennis kunnen maken met deze technologie waarbij motoren, chassis, transmissies en de carrosserie zodanig werden ontwikkeld om uitstoot en verbruik te beperken, en nu is het aan de Mazda6 om SkyActiv definitief te bewijzen als een vooruitstrevende techniekpakket. De luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,26 voor de 6-Sedan doet in ieder geval geen enkele concurrent na. Niet uniek, maar wel nuttig is i-Eloop, een systeem dat een condensator oplaadt van zodra de chauffeur stopt met het gaspedaal te beroeren, beter bekend als remenergierecuperatie. Die condensator moet systemen als airco en radio van energie voorzien waardoor de motor van deze taak ontlast wordt. Minstens zo interessant is het feit dat de nieuwe 6 ondanks zijn toegenomen afmetingen en luxe met maar liefst 50 kg afslankte.
Motoren
Dan het motorenaanbod. Dat hebben we tot dusver nog moeten missen. Het palet omvat drie benzinemotoren, waarvan twee debuteren in de Mazda6, en twee dieselmotoren. Afhankelijk van de uitvoering is de transmissie een automatische of handgeschakelde zesversnelling waarvan de meeste beschikbaar met i-ELOOP.
Aftrappen doet de nieuwe Mazda6 met een 2.0 liter viercilinderbenzine met 145 pk. Maar er is ook een ‘high power’-variant met 165 pk. Het maximumkoppel is met 210 Nm echter gelijk. Accelereren naar 100 km/h doet de lichtste in 9,5 seconden en de krachtigste in 9,1 seconden. Met automaat presteren de modellen telkens iets minder goed. Dat geldt ook voor het brandstofverbruik en de daar bijbehorende emissies. Voor de instapbenzine geeft Mazda 5,5 l/100 bij 136 g/km op, goed voor 20% bijtelling in geval van zakelijk gebruik. Vanwege dit gegeven is het dan dat Mazda dit model vanaf november voorlopig alleen levert (en alleen als Sportbreak). De overige motoriseringen en de Sedan volgen begin 2013, tegelijk als de rest van Europa de nieuwe Mazda6 krijgt – Nederland heeft de primeur namelijk. De derde benzine bestaat uit de 2.5 liter viercilinder met 192 pk en 256 Nm, maar zal vanwege zijn hogere prijs geen hardloper worden. De Mazda6 is er overigens vanaf € 28.995,-. De voor 20% bijtelling in aanmerking komende Sportbreak met 145 pk sterke tweeliter en handgeschakelde zesversnellingsbak in de uitvoering TS+ met Lease Pack kent een prijs van € 31.990,-.
Dieselen kan met de 2.2 liter SkyActiv-D, goed voor 150 pk en 380 Nm of 175 pk en 420 Nm. Gecombineerd met een handbak bedraagt het verbruik 3,9 l/100 km en de uitstoot 104 g/km voor de standaardconfiguratie en 4,5 l/100 km en 119 g/km voor de high power-variant. Voor beide geldt dat ze voldoende zuinig en schoon zijn voor een ‘bijtellingskorting’ van vijf procent. De basisversie zelfs tot na 2015. Qua snelheid doen de diesels zeker niet onder voor de benzine. De sprintcijfers en topsnelheid zijn nog gunstiger dan die van de SkyActive-G motoren.
Rijden
Zoals gezegd staat de nieuwe Mazda6 Sportbreak (met één verkrijgbare motor) vanaf november bij de dealer voor net geen 29 mille. Eerder al weten hoe hij rijdt? Houd dan deze website in de gaten. Volgende week maken we de eerste kilometers met de nieuwe 6, waarvan we kort daarna de rijimpressie hier publiceren.
Beste redactie,
over de lengte; in de folder op (Klik hier)
staat dat de sedan, de hatchback en de sportbreak allen dezelfde wielbasis hebben (2725mm) en de sedan & hatchback een lengte van 4755mm en de break een lengte van 4785.
Alle uitvoeringen moeten dus de Superb vóór zich dulden als het om lengte gaat (lengte 4838, wielbasis 2761mm voor alle uitvoeringen)
Groet, Hans
henklive
|
|
28
-
09
-
2012
|
20
:
19
uur
Beste Hans,
Slapen doen we 'snachts. We hebben het hier over de NIEUWE MAZDA 6 en niet die in de getoonde folder (IS DE OUDE!)