zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Jaguar F-type reďncarneert de E-type

 

26 september 2012 - Na een periode van concepts en camouflage is de Jaguar F-type nu eindelijk definitief onthuld. Jaguar laat zien dat het de compacte sportwagen nog altijd goed in de vingers heeft. De Porsche Boxster mag wel uit gaan kijken!

Ja, we worden er al een jaar mee geteast en ja, hij lekte vorige week al uit. Maar wat maakt het allemaal uit? Als zo’n schitterende bolide onder het doek vandaan getoverd wordt deert het lange wachten helemaal niet meer. Vele decennia geleden was het de E-type die als Britse vaandeldrager de autowereld op zijn kop zette en in 2013 is het de beurt aan de compleet nieuwe F-type. Ontworpen naar traditioneel recept met een zeer modern gezicht gaat deze bolide ongetwijfeld hoge ogen gooien. Wij zijn in ieder geval razend enthousiast!



Super(charged)
Aan de basis van zijn sportieve aspiraties staat natuurlijk de krachtbron. Jaguar heeft zich niet ingehouden en levert direct bij de introductie drie verschillende motorconfiguraties. De instapper is een nieuwe 3.0 liter supercharged V6 met 340 pk. Deze is, mede dankzij een koppel van 450 Nm, al goed voor een 0-100-tijd van 5,3 seconden en een begrensde top van 260 km/h. Een tree hoger staat de F-type S, voorzien van dezelfde V6-motor. In de S is deze echter goed voor 380 pk en 460 Nm die je in 4,9 seconden naar de 100 km/h slingert en is afgeregeld op 275 km/h. Aan de top van het gamma staat echter een knaller van jewelste. De 5.0 liter V8 kennen we natuurlijk al uit de XF en XJ maar in de F-type V8 S stuurt deze 495 pk naar de achterwielen. Dit transformeert de compacte Jaguar van een sporter naar een supersporter want slechts 4,3 seconden na vertrek worden driecijferige snelheden gehaald en pas bij 300 km/h roept de begrenzer je een halt toe. En dat in een cabriolet!

Aluminium
Om dergelijke snelheden mogelijk te maken heeft Jaguar er alles aan gedaan om de F-type zo licht mogelijk op zijn wielen te zetten. De monocoque is naar goed gebruik van de Britse fabrikant namelijk volledig uit aluminium opgetrokken om optimale stijfheid te kunnen garanderen. Het lichtmetaal AC300 – ontwikkeld voor de XK – is verder verbeterd en maakt het mogelijk dat de complete carrosserie slechts 261 kilo aantikt op de weegschaal. Ook aan het koetswerk werd letterlijk geschaafd, want dit is 50% dunner geworden dan normaal en is op sommige punten slechts 8 mm dik. Alles om ook die laatste grammen te kunnen besparen. Zelfs zaken als bumpersteunen, voorruit, koelsysteem en motorbeugels ontkwamen eveneens niet aan het strenge dieet-regime.

Rap
Om ervoor te zorgen dat het vermogen zorgvuldig naar de achterwielen gestuurd wordt is de motor gekoppeld aan een achttraps Quickshift-transmissie. Deze bak is gekoppeld aan een computersysteem dat constant in de gaten houdt hoe er gereden wordt. Zo wordt er vrijwel direct ingesprongen op het rijgedrag van de bestuurder door te kiezen uit 1 van de 25 programma’s. De software houdt zelfs in de gaten hoe snel bochten genomen worden en of de auto bergop- of afwaarts rijdt. Even verderop in de aandrijflijn vindt je alleen in de instap-V6 een regulier differentieel. De F-type S is namelijk uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel dat de bestuurder beter in staat stelt om de dynamische limieten van de auto op te zoeken. Voor de F-type V8 S is ook dit niet genoeg want deze is uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel dat het koppel zo snel mogelijk beschikbaar moet stellen en wielspin zo veel mogelijk moet proberen te beperken.

Rust
Om het geheel weer veilig tot rust te brengen is de F-type uitgerust met een flinke dosis remkracht. Op het exemplaar met 340 pk wordt het Jaguar Performance remsysteem gemonteerd met 354 mm voor en 325 mm achter. De F-type S en F-type V8 S krijgen respectievelijk het Jaguar High Performance en Super High Performance-systeem. Deze zijn met hun 380 mm metende schijven de grootste set die ooit onder een Jaguar zijn geschroefd.

1+1
De F-type is ontwikkeld volgens het 1+1-principe, aldus Jaguar. Dit betekent dat de bestuurder centraal staat en de ‘verbinding’ die hij maakt met de machine. Het interieur is dan ook opgebouwd rond de bestuurder en is zelfs anders afgewerkt aan de bestuurderszijde dan aan de passagierskant. Door het kleine driespaaks-stuur heeft de bestuurder zicht op de twee analoge wijzerplaten die worden gescheiden door een TFT-scherm. Jaguar heeft er bewust voor gekozen om zaken als ventilatie en verwarming met fysieke knoppen te bedienen, dat zou beter bij het karakter van de F-type passen. De nieuwe Jaguar F-type schittert vanaf heden op de Autosalon van Parijs. Volgend jaar komt hij op de markt, tegen die tijd zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt. Na de Convertible zal tevens een F-type Coupé op de markt komen die ongetwijfeld naadloos aansluit bij de gepresenteerde C-X16.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10