26 september 2012 - Onlangs presenteerde Ford de vernieuwde Fiesta. Diverse vernieuwingen werden bekend gemaakt, maar het verkrijgbare motorenaanbod bleef het merk ons nog schuldig. Tot nu.
Optisch is het grootste nieuws van de gefacelifte Ford Fiesta de herontworpen voorzijde met nieuwe trapeziumgrille en strakker getrokken lichtunits. Onderhuids is ook het een en ander aangescherpt. De bestaande motoren die ook straks weer verkrijgbaar zullen zijn werden allemaal iets zuiniger en schoner, en met de steeds verder over Ford’s modellenprogramma uitgesmeerde 1.0 liter Ecoboost beschikt de Fiesta voortaan over een interessante nieuwe krachtbron. Specifieke verbruik- en emissiecijfers geeft Ford nog altijd niet op, maar de fabrikant laat al wel weten dat mede dankzij een auto start/stop-systeem alle aandrijflijnen een brandstofverbruik bevatten dat lager ligt dan 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km, met uitzondering van de ST-uitvoering.
Plaatsmaken voor 3-cilinders
De 1.25 en 1.4 liter viercilinder benzines zullen straks niet meer te vinden zijn in de Fiesta, daarvoor komt een gloednieuwe 1.0 liter driecilinder in de plaats. Let op, dit is niet de bekroonde 1.0 Ecoboost maar een turboloze driepitter. Wel beschikt de nieuwe motor over variabele kleptiming waardoor de sterkste configuratie alsnog over 80 pk beschikt. De lichtste produceert 65 pk en zal de instapper van het vernieuwde Fiesta-gamma vormen. Aan de bovenkant van het palet vinden we dan de éénliter Ecoboost met naar keuze 100 of 125 pk. Hij vervangt de atmosferische aloude 1.6-motor met 120 pk. Voor de liefhebbers van automatisch schakelen is er de 105 pk sterke 1.6 Ti-VCT-benzinemotor gekoppeld aan de Powershift-automaat.
Zuinige ECOnetic
Dieselen kan met een oude bekende, de 1.6 liter TDCi met 95 pk. Daarvan komt ook weer een ECOnetic-versie en daarvan verklapt Ford alvast de overige cijfers: slechts 3,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 87 g/km. Dat betekent vrijstelling van MRB tot 2015 en tot 2014 een bijtelling van 14% in geval het model zakelijk wordt gereden.
Tot zover het leveringsprogramma bij aanvang van de marktlancering. Begin volgend jaar volgt dan nog de heetgebakerde Fiesta ST. Deze zal over een geblazen 1.6 beschikken met een vermogen van 182 pk.