Volkswagen snijdt in Touareg-gamma (lagere vanafprijs!)
7 september 2012 - De Touareg is een stuk stoerder geworden dankzij het nieuwe, strakke R-Line. Afvallers zijn er echter ook, de benzineversies en kleine diesel moesten het onderspit delven. Niet getreurd, de vanafprijs daalt met grote stappen.
Nu de huidige Touareg ruim twee jaar op de markt is hebben ze bij Volkswagen besloten om het gamma van hun top-SUV te stroomlijnen. Dit betekent dat het aanbod smaller, maar aantrekkelijker lijkt te worden. Waar gehakt wordt vallen echter spaanders en in dit geval zijn het de benzine-V6 en 204 pk-sterke V6 TDI die het veld moeten ruimen. En aangezien er geen vervangers zijn voorgesteld blijven alleen de 245 pk V6 TDI en de Hybrid over om de Touareg-eer te verdedigen. Vergeet echter niet dat in de Hybrid nog altijd wél de V6 TSI (333 pk) gelepeld is en benzine-adepten daar dus nog altijd hun hart kunnen ophalen.
Prijsdaling
Ondanks het wegvallen van de instap-benzine (en het verhogen van de BTW) weet Volkswagen een forse prijsverlaging voor de Touareg te realiseren. Kostte de SUV voorheen minstens € 74.290,- (3.6 FSI benzine), de enige overgebleven V6 TDI krijgt nu een prijskaartje van € 69.990,- omgehangen (was € 78.790,-). Ten opzichte van de oude prijs van deze diesel is dat een besparing van ruim 11 procent. Kies je voor de Touareg Highline – die tegenwoordig standaard op 18 inch lichtmetaal rust – dan moet er minimaal € 76.890,- worden overgemaakt. Voor de hier genoemde prijzen krijg je vanaf nu in ieder geval vermoeidheidsherkenning, City Emergency Braking en Adaptive Cruise Control want deze zijn aan de standaarduitrusting toegevoegd.
R-Line
Naast de reguliere Touareg en de Highline lanceert Volkswagen nu ook de R-Line. Bovenop de Highline betekent dit een sportonderstel, 20 inch lichtmetaal, multifunctioneel en verwarmd R-Line-stuur, aluminium pedalen, verchroomde uitlaatpijpen, verbrede wielkasten, R-Line-bumpers, R-Line-details en een zwart dakhemel. Kostenplaat voor deze sportieve upgrade? De Touareg R-Line staat in de prijslijst vanaf € 80.790,-.
Hybrid
Ten slotte is er nog de Touareg Hybrid. Volkswagen koppelt de 333 pk-sterke V6 TSI hierin aan een hybridemodule die slechts 55 kg weegt. In combinatie met de automatische achttraps automaat is het zelfs mogelijk om korte afstanden volledig elektrisch te rijden. Concessies hoef je met de Hybrid ook niet te doen, zijn trekgewicht – meestal een struikelblok voor elektrische auto’s – is exact gelijk met zijn diesel-broeder: 3,5 ton. Van de prijs van de Hybrid werd € 900,- geschaafd en komt nu uit op € 98.990,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com