6 september 2012 - Na de Fiesta, Focus en C-Max is nu de Mondeo aan de beurt om de 1.0 EcoBoost in het vooronder te krijgen. Met zijn stoere nieuwe looks en zuinige aandrijflijn lijkt succes voor de nieuwe Mondeo verzekerd.
Hoewel de styling van de nieuwe Mondeo ons allang niet meer verrast – in Amerika is hij immers al gepresenteerd als Fusion – blijft het mooi om te zien dat Ford het gedurfd heeft om risico te nemen met de nieuwe Mondeo. Aan de voorzijde zien we de nieuwe trapezoïde-vormige grille die we recent ook al zagen debuteren op de vernieuwde Fiesta. Dankzij deze grote luchthapper en scherpe koplampen waren eerder dit jaar vergelijkingen met Aston Martin niet van de lucht. Kijken we aan de achterzijde dan zien we hier ook een scherper en sportiever lijnenspel. De achterlichten hebben zelfs iets weg van de Maserati GranTurismo, ook geen ongewenste vergelijking. Wanneer je naar het profiel van de nieuwe Mondeo kijkt valt meteen de lijn op die begint bij de koplampen en over zijkant loopt om vervolgens naadloos over te gaan in de subtiele achterspoiler.
EcoBoost
Zoals verwacht ligt vanaf deze nieuwe generatie de inmiddels bekende 1.0 liter EcoBoost-motor in de beugels van de Mondeo. Deze compacte motor – hij past op een A4’tje – kennen we inmiddels al uit de Focus, waar hij imponeerde, en de vernieuwde Fiesta. In de Mondeo gaat het om het exemplaar met 125 pk en 170 Nm (200 Nm in ‘overboost’). Ford mikt met de EcoBoost op een uitstoot van 130 g/km wat zou betekenen dat de benzine-Mondeo slechts tot eind 2012 op 20% bijtelling kan rekenen. De verwachting is dan ook dan hier-en-daar nog wat grammen weggeschaafd zullen worden om ook in 2013 in de zakelijk aantrekkelijke categorie te vallen.
Parijs
In de Parijs zullen we de nieuwe Mondeo in volle glorie kunnen aanschouwen. Dan zal ook meer bekend worden over de andere motoren die Ford zal gaan leveren. Later vandaag wordt in Amsterdam door Ford-CEO Alan Mulally het doek getrokken van de Mondeo tijdens het ‘Go Further’-evenement.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com