zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Mitsubishi Outlander PHEV is echt heel zuinig

 

6 september 2012 - Na eerder ervaring op te hebben gedaan met de i-MieV lanceert Mitsubishi nu de eerste plug-in hybrid. En dat is opvallend genoeg een SUV. Vreemde keuze? Blijkbaar niet, want de Outlander PHEV lijkt beter te presteren dan welke hybride ook.

Nu hybrides gemeengoed worden maken we de volgende stap: de plug-in hybrid. Het idee is eenvoudig en in de basis hetzelfde. Bij een plug-in hybride wordt echter een stekker meegeleverd waarmee de auto via het stopcontact of laadpaal van extra prik kan worden voorzien. Bovendien is het elektrische bereik van een plug-in hybride vaak wél in de dubbele cijfers uit te drukken. Eerder dit jaar zagen we de Toyota Prius plug-in op de markt verschijnen en nu is het (bijna) de beurt aan de Mitsubishi Outlander PHEV.



Nieuw
De nieuwe Mitsubishi Outlander werd eerder dit jaar gepresenteerd en staat nog deze maand bij de Nederlandse dealers. De ruime softroader is misschien niet het eerste model dat in je opkomt wanneer je denkt aan extreem zuinig rijden, maar toch is Mitsubishi daar wel degelijk in geslaagd. Als basis werd de kennis gebruikt die verworven was met de i-MieV, de volledig elektrische stadsauto. De twee 60 kW sterke elektromotoren werden vervolgens gekoppeld aan een 2.0 liter benzinemotor et voilá, de Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

Specificaties
Bovenaan het wensenlijstje van elke hybride staat natuurlijk een zo’n laag mogelijk verbruik en op dat punt scoort de Outlander ongekend veel punten. In een Japanse testrun wist de auto – met opgeladen accu’s natuurlijk – een gecombineerd verbruik van 1,64 l/100 km, oftewel 1 op 60 te noteren, een ongekende score voor zo’n grote auto. Hoewel de Europese testrun nog uitgevoerd moet worden lijken de ingenieurs van Mitsubishi hiermee een lange neus te trekken naar hun collega’s bij Toyota. Die moet als het op verbruik aankomt namelijk het onderspit delven. Een beetje vertekend is het beeld natuurlijk wel, want er was maar liefst 55 km volledig elektrisch rijden bij inbegrepen; het grote voordeel van een plug-in hybride. Om die accu´s op te laden kan dat via een regulier stopcontact en duurt dan ongeveer 4,5 uur. Koppel je hem aan een snellader, dan is er na 30 minuten alweer 80 procent van de lading beschikbaar. In zijn totaliteit kan de Outlander met een volle accu en volle tank bijna negenhonderd kilometer afleggen.

Geen bijtelling
De Mitsubishi Outlander PHEV zal debuteren tijdens de Autosalon van Parijs, later deze maand. Als de auto op de markt komt is deze (ondanks dat de CO2-uitstoot nog niet definitief is) ongetwijfeld vrijgesteld van BPM en valt hij in de klasse voor 0% bijtelling!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10