5 september 2012 - Fiat heeft de prijslijst van de nieuwe 500L opgemaakt. De compacte Italiaan voor het gezin staat (inclusief 21% BTW) vanaf net geen 19 mille op de oprit.
Het zal nog een paar maanden duren voordat je de eerste 500L op straat tegen zal komen, maar Fiat heeft wel besloten om de orderboeken alvast te openen. Met de opgerekte 500 hopen de Italianen namelijk een brug te slaan tussen de hippe supermini en het meestal wat saaie segment der MPV’s. Nadat we in Italië al uitvonden hoe de auto rijdt weten we nu ook hoeveel we neer moeten tellen voor de 500L, minimaal € 18.995,-. Voor dit bedrag ligt er een 0.9 liter TwinAir in de motorbeugels die 105 pk naar de voorwielen stuurt. Zijn uitstoot komt op 112 g/km, terwijl het verbruik op 4,8 l/100 km blijft steken.
Alternatief
Niet gecharmeerd van de karakteristieke tweecilinder-roffel? Dan is er een benzine-alternatief in de vorm van een 95 pk sterke 1.4 viercilinder. Het verbruik komt dan op 6,2 l/100 km en de uitstoot is met 145 g/km een stuk hoger. Prijskaartje voor dit minder krachtige, minder zuinige en langzamer alternatief? Minimaal € 20.995,-. Dieselen is tevens mogelijk in de 500L. Onder de kap komt dan een 1.3 MultiJet te liggen met 85 pk. Deze is – net als de TwinAir – voorzien van een start-/stopsysteem en heeft een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km met een uitstoot van 110 g/km. De 1.3 MultiJet staat vanaf € 22.495,- in de prijslijst.
Pop/Easy/Lounge
Bovengenoemde prijzen zijn allen voor de basis Pop-variant. Dit betekent standaard zes airbags, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Voor € 2.000,- extra wordt het Easy-pakket toegevoegd. Dit betekent dat je 500L ook wordt voorzien van 16 inch lichtmetaal, cruise control, airconditioning, leren details, elektrische buitenspiegels en een audiosysteem met 5 inch touchscreen. Betaal je nog eens € 1.500,- bovenop de Easy dan staat er een Lounge-versie voor de deur. Deze voegt aan het eerder genoemde ook nog mistlampen voor, dual zone climate control, panoramadak, elektrische ramen achter en een regensensor toe. De geinige ingebouwde Lavazza-koffiemachine die eerder werd aangekondigd lijkt helaas van de optielijst verdwenen te zijn. Mogelijk volgt deze later alsnog of wordt hij als accessoire aangeboden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com