zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe Volkswagen Golf: alle details

 

4 september 2012 - De nieuwe Volkswagen Golf. De zevende generatie van wat wereldwijd een icoon is geworden. En een auto waarbij Volkswagen de lat heel hoog heeft gelegd. Een nieuwe Golf moet beter, veiliger, comfortabeler en tegenwoordig vooral ook schoner en zuiniger. De nieuwe Volkswagen Golf is het allemaal geworden. De details.

Met maar liefst 29 miljoen verkochte exemplaren staat de Golf symbool voor een echte ‘volksauto’. Vele generaties zijn opgegroeid met dit icoon uit Wolfsburg waarbij evolutie keer op keer tekenend was voor de nieuwe modelgeneraties. Ook bij deze zevende generatie waarbij Klaus Bischoff en zijn team wederom een succesvolle evolutie van zijn voorganger hebben weten te maken. Herkenbaar als Golf, als Volkswagen uiteraard ook, maar kijk je langer dan zie je tal van nieuwe lijnen. De ontwerpers hebben duidelijk als doel gehad om scherpte toe te voegen aan het ó zo bekende lijnenspel. De lichtunits voor en achter hebben hun rondingen grotendeels verloren en geven de Golf een agressievere uitstraling. Nieuw is ook de ‘karakterlijn’ zoals Volkswagen het noemt onder de deurgrepen die zelfs doorloopt tot over achterklep. Kijken we naar de C-stijl en we zien een duidelijk afgetekende hoek bedoelt om de Golf een dynamische uitstraling te geven. Het nieuwe ontwerp is zoals gezegd herkenbaar als Golf maar tegelijkertijd gericht op de toekomst.



Gewichtsbesparing
Onder die compleet nieuwe carrosserie schuilt een indrukwekkend ontwikkelingsproces. Volkswagen is er namelijk, geheel tegen de heersende trend van gewichtstoenames in geslaagd de Golf gemiddeld 100 kg lichter te maken. Men gebruikte zeer sterke staalsoorten, bespaarde op alle onnodige materialen, gebruikte nieuwe soorten kunststoffen en ontwikkelde in samenwerking met tientallen partners nieuwe productiemethoden. De grootste winst (37 kg) werd bespaard in de body en structuur van de auto, maar ook op het gebied van motoren (-22 kg) en het onderstel en de aandrijving (-26 kg) werden aanzienlijke gewichtsbesparingen toegepast. Knap, zeker in dit segment waarbij dure materialen als aluminium en carbon geen optie zijn.

Groei
De gewichtsreductie is mede noemenswaardig aangezien de Golf wederom gegroeid is. Met een lengte van 4.255 mm is de Golf nu 56 mm langer dan de zesde generatie en nam de wielbasis met 59 mm toe tot 2.637 mm. Samen met de 13 mm toegenomen breedte en zowel voor als achteraan verder uit elkaar geplaatste wielen nam de interieurruimte in alle opzichten toe. Vooral op de achterbank profiteert men van meer been-, schouder- en elleboogruimte. En wie graag meer mee wil nemen zal in de Golf 7 zo’n 30 liter extra bagage kwijt kunnen. Mede dankzij de bredere achterklep is de nu 380 liter metende bagageruimte bovendien beter toegankelijk en kan je lange spullen kwijt door de achterbank neer te klappen en ook de bijrijdersstoel volledig plat te leggen.

Uitrusting
Volkswagen mag dan bespaard hebben op gewicht, dat heeft men niet op de uitrusting. De nieuwe Golf is rijker uit te rusten dan ooit tevoren. Op het gebied van actieve veiligheid levert de fabrikant uiteraard een hele rits aan afkortingen en Engelse synoniemen. Bekende systemen uit duurdere klassen, maar tegenwoordig ook steeds meer gemeengoed in het C-segment. Camera’s houden nauwlettend de gekozen rijbaan in de gaten (Lane Assist), scannen verkeersborden (Traffic Sign Detection), houden de afstand tot je voorligger automatisch in stand (Adaptive Cruise Control) en grijpen zelfs in als het verkeerd gaat met behulp van City Emergency Braking, Front Assist, Precrash en multi-collision remmen. Raak je vermoeid? Dan ziet de Golf het ook. Even parkeren is dan een verstandige keuze en ook dat maakt de Golf dankzij de laatste generatie van de Parking Assist tot kinderspel. Mocht het toch mis gaan, dan is de Golf standaard uitgerust met zeven airbags om de inzittenden maximaal te beschermen.

Rijgedrag
Hulp is er ook om het rijden nog plezieriger te maken. Dankzij een knop kan gekozen worden voor vijf ingestelde rijprofielen (Eco, Sport, Normal, Individual en Comfort) die het karakter van de besturing, de reactie op het gaspedaal en indien aanwezig die van de adaptieve dempers aanpassen. Een Golf uitgerust met DSG-versnellingsbak zal in de Eco-stand gaan ‘coasten’, wat betekent dat de motor al wordt uitgeschakeld zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. Prettig stuurgedrag moet dankzij het ‘progressive steering’ waarbij de ratios van de besturing automatisch worden aangepast verzekerd zijn. Aangezien de Golf, net als bij de reeds gereden nieuwe A3, is gebouwd volgens het MQB-principe moet de auto ongetwijfeld atletisch aanvoelen tijdens het betere bochtenwerk. Niet in de laatste plaats zal het standaard gemonteerde XDS differentieel daar eveneens een bijdrage aan leveren.

Bluemotion/TDI/TSI
Verantwoordelijk voor de krachtoverbrenging is een serie aan nieuwe dan wel vernieuwde motoren: 5 stuks in totaal. En ook hier werd enorm op gewichtsbesparing ingezet met natuurlijk als voornaamste doel een lager verbruik. Koploper daarin is de nieuwe Bluemotion die vanzelfsprekend terugkeert in het Golf-gamma. Met een verbruik van 3,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 85 g/km zet de Bluemotion alle concurrenten buitenspel. Deze Golf is namelijk tot eind 2014 verzekerd van 14% bijtelling en geen enkele (niet-elektrische) C-segmenter kan hem dat nazeggen. Naast de Bluemotion zijn er nog twee andere diesels. Allereerst is er de 105 pk sterke TDI die met een verbruik van 3,8 l/100 km en uitstoot van 99 g/km op gelijke voet staat met de huidige Bluemotion. Meer diesel-pit is te vinden in het tweede TDI-blok, met 155 pk. Ondanks zijn pittigere karakter neemt dit blok genoegen met slechts 4,1 l/100 km en stuwt hij daarbij 106 gram CO2 per kilometer de lucht in. Beide diesels zijn t/m 2015 goed voor 20% bijtelling. Volkswagen meldt zich ook aan het benzinefront met de Golf. De twee TSI-motoren zijn goed voor 85 en 140 pk. De lichtere van de twee meet 1.2 liter en heeft een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km en uitstoot van 113 g/km. Het 1.4 liter grote 140 pk-alternatief kennen we inmiddels uit de Audi A3 en Polo BlueGT. Mede dankzij cilinderuitschakeling weet deze variant het te schoppen tot een respectabel verbruik van 4,8 l/100 km terwijl de uitstoot op 112 g/km blijft steken. Ook deze benzinemotoren kunnen rekenen op 20% bijtelling, in ieder geval t/m 2014.

Ergonomie
Als vanouds is het binnenste van de Golf zeer functioneel vormgegeven. Opgeruimd, zakelijk en strak. Weinig poespas. Sommigen zullen het saai vinden, maar ergonomisch lijkt het wederom perfect. Centraal staat het standaard aanwezige touchscreen dat leverbaar is in 5, 5.8 en 8 inch. Het basismodel geeft enkel de meest belangrijke informatie (in zwart/wit) weer, maar het absolute topmodel genaamd Discover Pro beschikt over een DVD-speler, telefoonmodule, spraakbesturing, 64 GB harde schijf, WLAN hotspot en uiteraard een uitgebreid navigatiesysteem. Elk van de systemen is gloednieuw en bovendien voorzien van een touchbediening waarbij je kunt zoomen en slepen zoals dat bij moderne smartphones het geval is. Een primeur!

Nog even wachten...
Het blijft knap hoe Volkswagen generatie na generatie een evolutie qua design weet te combineren met een behoorlijke technologische vernieuwing. Zeker bij deze Golf 7 die lichter is geworden, beschikt over de meest moderne elektronische hulpmiddelen, zuinigere en schonere motoren en bovendien meer ruimte biedt aan zijn inzittenden. Als klap op de vuurpijl is de nieuwe Golf bovendien goedkoper dan zijn voorganger. In Duitsland komt de 1.2 TSI Trendline vanaf € 16.975,- in de prijslijsten te staan en daarmee is de zevende generatie Golf € 455,- goedkoper geworden dan zijn voorganger. De besparing is nog groter als je bedenkt dat de standaarduitrusting behoorlijk is uitgebreid. De Nederlandse prijzen zullen op 1 oktober bekend worden gemaakt, gelijk met de opening van de orderboeken. Bewonderen van de nieuwe Golf kan eind deze maand in Parijs en vanaf begin november in de Nederlandse showrooms.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10