3 september 2012 - BMW heeft een primeur onder premium sedans. Het is er met de 320i namelijk in geslaagd om voor het eerst in dit segment een benzinestoker in de 20% bijtellingscategorie te krijgen.
In de zakelijke markt van premium sedans is het eigenlijk altijd diesel dat de klok slaat. Zelfontbranders zijn van nature zuiniger en blijken makkelijker in staat om aan de strenge CO2-eisen van tegenwoordig te voldoen. Desalniettemin zijn er genoeg zakelijke autoliefhebbers bij wie weldegelijk benzine door de aderen vloeit. Om aan deze wens tegemoet te komen heeft BMW de 320i EfficientDynamics Edition ontwikkeld. Deze motor – die op een later moment ook zal debuteren in de 3-serie Touring – biedt de 3-serie Sedan een unicum dat geen Mercedes C-klasse of Audi A4 hem na kan doen: 20% bijtelling op een benzinemotor.
1.6 TwinPower
Aan de basis van deze 320i EDE ligt niet de 2.0 liter die we kennen uit de reguliere 320i, maar een geblazen 1.6 die 170 pk en 250 Nm naar de achterwielen stuurt. Hoewel de motor ongetwijfeld is afgeknepen om de uitstoot te beperken duurt het slechts 7,6 seconden voordat de 100 km/h is aangetikt. Ook de topsnelheid van 230 km/h laat zien dat we hier nog altijd met een BMW te maken hebben waar het rij-plezier voorop staat. Ondanks zijn rappe rijgedrag stuurt de 320i EDE slechts 124 gram CO2 per kilometer de lucht in en verbruikt hij maar 5,3 l/100 km, indrukwekkend voor een benzinemotor. Dankzij deze mooie cijfers hoeft de zakelijke rijder, zoals gezegd, tot 1 januari 2014 slechts 20% bijtelling te betalen. Bestellen van de 320i EDE kan per direct met een vanafprijs van (inclusief BTW-verhoging) € 35.990,-. Hiermee is hij sowieso duizend euro goedkoper dan de gewone 320i.
316i
Naast de 320i EDE presenteert BMW nog een 3-serie Sedan met hetzelfde blok onder de motorkap. De nieuwe 316i beschikt niet over de EDE-systemen en moet het bovendien met behoorlijk minder vermogen stellen. Zijn 136 pk en 220 Nm worden echter goed besteed, de sprint naar 100 km/h kost 8,9 seconden. Hoewel exacte prijzen nog ontbreken gaat BMW ervan uit dat de 316i ongeveer 3.000 euro goedkoper kan worden aangeboden dan de huidige instapper, de 320i. De 316i zal later dit jaar bij de BMW-dealer staan en dus naar schatting ongeveer 34.000 euro moet gaan opbrengen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com