31 augustus 2012 - Gisteren konden we hem al aankondigen, maar vandaag stuurt Citroën de DS3 Cabrio officieel naar buiten. De Franse hatchback is in de afgelopen twee jaar een regelrecht kasnummer gebleken en dit wil het merk nu uitbuiten met een dakloze variant.
Dakloos? Absoluut, maar een echte cabriolet kunnen we de compacte Fransoos niet noemen. Citroën gebruikt hetzelfde slimme principe als de Fiat 500C waarbij slechts het daadwerkelijke dak en de achterruit gezamenlijk op het achtersteven kunnen rusten. De dakstijlen en zijruiten blijven daarbij overeind. Het openen en sluiten van de kap gebeurt via een knop in de dakconsole en geschiedt in zestien seconden tot een snelheid van 120 km/h. Met deze bediening is het dak in drie posities te openen: half open, volledig open dak en geheel geopend inclusief de achterruit.
Summier toegenomen gewicht
Hoewel de dakconstructie grotendeels uit canvas bestaat claimt Citroën dat het geluidsniveau binnenin de auto praktisch gelijk is aan de gesloten DS3. Is het dak geopend dan zorgt een aerodynamisch windscherm ervoor dat er geen hinderlijk geklapper ontstaat. Naast comfort stond praktisch gebruiksgemak hoog op de wensenlijst. Zo heeft de achterklep een unieke constructie waardoor de 245 liter grote bagageruimte volledig toegankelijk is, ongeacht de beschikbare ruimte achter de auto. En als je denkt dat de DS3 Cabrio veel zwaarder geworden is heb je het mis. Deze relatief simpele dakconstructie brengt slechts 25 kg extra op de weegschaal waardoor de Cabrio net zo goed moet sturen als zijn gesloten soortgenoot.
Personaliseren
Als er één auto is die bekend staat om zijn personalisatiemogelijkheden dan is het de DS3 wel. En dat is bij de Cabrio niet anders. Zo heb je de keuze uit een drietal kleuren voor de dakconstructie, te weten: Noir, Bleu Infini en Monogramme DS. Daarnaast stemt Citroën de kleuren van de dashboardomlijstingen, de uitstroomopeningen en de versnellingspookknop af op de kleuren van de carrosserie en het dak. Wat de lakkleuren betreft bestaat het palet uit Gris Lion, Noir Brillant, Blanc, Carbotech, Bleu Infini en Gris Moondust. Nieuw voor de DS3 Cabrio is zijn de unieke 3D achterlichten met LED, die gebaseerd zijn op de lichtunits van de conceptcars Revolte en Survolt.
Begin 2013
De DS3 Cabrio wordt geproduceerd in de PSA-fabriek van Poissy in Frankrijk. Het model komt begin 2013 op de markt. Over het motorengamma doet Citroën nog wat vaag, maar men laat in ieder geval weten de spaarzame e-HDi 90 en de VTi 82 op de prijslijst zullen schitteren. De prijzen alsmede de uitvoeringen en het exacte motorengamma worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com