28 augustus 2012 - De spanning rondom de nieuwe Mazda 6 heeft de fabrikant zorgvuldig opgebouwd. De climax ervan vond plaats in Moskou waar tijdens de autoshow het doek van de nieuwe Mazda 6 is getrokken. De nieuweling, die wederom als sedan en stationwagon leverbaar zal worden is lichter, zuiniger en vooral attractief gelijnd.
Met de Kodo-designtaal heeft Mazda merk zichzelf nieuw maatpak aangemeten. De CX-5 was de eerste die ermee naar buiten kwam en nu de 6 een generatiewissel ondergaat wordt die natuurlijk in een gelijkaardige outfit gestoken. Kodo is gebaseerd op een roofdier dat met gespannen spieren lichtjes naar achteren leunt, klaar om zijn prooi te bespringen; het is de laatste jaren wel meer het uitgangspunt van sportievere wagens. Mazda introduceerde zijn Kodo (soul of motion) designtaal al in 2009 met het Shinari concept en in 2010 met de Takeri, de conceptcar waarop deze 6 is gestoeld. Bij dit nagelnieuwe model uit dat zich in kortere overhangen voor- en achteraan, een diep ingesneden voorkant, een brede, lage grille en koplampen die nog het meest doen denken aan spiedende luipaardogen. Mazda blijft er behoorlijk dicht mee in de buurt van het studiemodel. Dat de lijnen op de motorkap overlopen in die op de flanken geeft en meer driedimensionaal effect. Ook dat is absoluut van deze tijd.
Gegroeid
De nieuwe Mazda 6 is 4,87 m lang en heeft een wielbasis van 2,83 m. Het interieur is daarmee weer wat ruimer geworden. Achterin krijgen de knieën 4,3 cm extra plaats en is de beenruimte met 3,7 cm toegenomen. De stoelen werden ontwikkeld met meer comfort in het achterhoofd waarbij het zitvlak 20 mm langer en de rugleuning 33 mm hoger werd. Binnenin koos Mazda voor de betere bekleding: de panelen voelen zachter aan en de afwerking is er op vooruit gegaan. Ook het verbruiksgemak neemt toe, mede dankzij de HMI-knop in de middenconsole. Hiermee kan onder meer navigatie, audio en dergelijke meer worden bediend.
SkyActiv en i-Eloop
Bij de Mazda 6 paste de fabrikant uit ook het SkyActiv-principe toe. Zowel motoren, chassis, transmissies en de carrosserie werden zodanig ontwikkeld om uitstoot en verbruik te beperken, en met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,26 doet geen enkele concurrent het beter. In dezelfde hoek noteren we i-Eloop, een systeem dat een condensator oplaadt van zodra de chauffeur stopt met het gaspedaal te beroeren, beter bekend als remenergierecuperatie. Die condensator moet systemen als airco en radio van energie voorzien waardoor de motor van deze taak ontlast wordt. Minstens zo belangrijk is het feit dat de nieuwe 6 ondanks zijn toegenomen afmetingen en luxe met maar liefst 50 kg afslankte.
Sportbreak eerst
Uiteraard zal de nieuwe Mazda 6 eveneens als belangrijke primeur op de Autosalon van Parijs staan. Hij wordt daar geflankeerd door de 6 Sportbreak die in Europa als eerste op de markt komt. De marktintroductie ervan staat gepland voor oktober, de sedan volgt een paar maanden later. Details over de motoren en transmissies houden de Japanners nog even achter de hand, al moet je geen glazen bol hebben om te voorspellen dat de dieselmotoren van de CX-5 en diens tweeliter benzinemotoren hun weg naar het vooronder van de 6 zullen vinden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com