1 augustus 2012 - In navolging van de Insignia is de krachtige 2.0 BiTurbo-CDTI nu ook verkrijgbaar in de Opel Astra. Het viercilinderblok ontwikkelt een vermogen van 195 pk en 400 Nm en maakt van de Astra de snelste diesel-Astra ooit.
De 2.0 BiTurbo-CDTI is verkrijgbaar in combinatie met de vijfdeurs Astra, de Astra GTC en de Sports Tourer. In het snelste geval kan er een topsnelheid van 226 km/h bereikt worden. De Astra Sports Tourer en Astra GTC met deze krachtige dieselmotor halen een top van respectievelijk 222 en 223 km/h. Ondanks het snelheidspotentieel wordt er spaarzaam met brandstof omgesprongen, mede doordat vanaf 1.250 tpm al 320 Nm ter beschikking staat. Het maximumkoppel wordt volledig afgegeven tussen 1.750 en 2.500 tpm. Als gemiddeld verbruik geeft Opel 4,9 l/100 km voor de GTC 2.0 BiTurbo-DCTI op. De Sports Tourer- en vijfdeursvariant doen beide 5,1 l/100 km. Qua gemiddelde CO2-uitstoot doen de Astra-dieselmodellen respectievelijk 129, 134 en eveneens 134 g/km.
Specifiek uiterlijk
Om de kracht onderhuids luister bij te zetten krijgen de dieseltoppers van het Astra-gamma ook een specifiek uiterlijk. Door meegespoten carrosseriepanelen en aerodynamische bumpers ogen de BiTurbo-modellen net even wat sportiever dan de doorsnee motoriseringen. Verder zijn de raamlijsten bij de vijfdeurs en Sports Tourer verchroomd terwijl die van de GTC zwart zijn uitgevoerd. En aan de achterzijde van alle varianten sieren twee uitlaatpijpen.
Binnenin verwent Opel de koper met lederen stoelen in de kleur JetBlack gecombineerd met rode accenten. Rode stiksels zijn vervolgens te vinden in de deurpanelen en op de versnellingspook. Sportief is ook het nieuwe lederen stuur met vlakke onderkant en de speciale vloermatten met eveneens rode biezen.
Luxe
Als topmodel levert Opel de Astra 2.0 BiTurbo-CDTI rijk uitgerust af. Tot de voorzieningen behoren zoal de tweede generatie van Opel Eye met de verbeterde verkeersbordassistent, rijstrookassistent, Following Distance Indicator en Forward Collision Alert. Ergonomische comfortstoelen zijn standaard. Een achteruitrijcamera is optioneel en verkrijgbaar op de Sports Tourer en vijfdeurs BiTurbo. Adaptive Forward Lighting is als optie op alle versies te koop, evenals FlexRide, het instelbare dempingsysteem van Opel.
Wanneer de Astra’s met 2.0 BiTurbo-CDTI precies bij de Opel-dealer staan is niet bekend. Ook de prijzen volgen nog.