25 juli 2012 - Eindelijk weten we wat de deels elektrische C-Max Hybrid en C-Max Energi precies in hun mars hebben. Ford heeft ze op de thuismarkt in de digitale showroom gezet zodat Amerikanen vanaf heden hun bestelling kunnen plaatsen. Europa volgt in 2013.
Begin 2011 presenteerde Ford in Detroit de C-Max Hybrid en C-Max Energi, respectievelijk een hybrid en plug-in hybrid op basis van de vijfpersoons C-Max. Anderhalf jaar later zijn de auto’s voor de Amerikanen dan eindelijk verkrijgbaar voor prijzen vanaf 25.995,- dollar voor de C-Max Hybrid en 33.745,- dollar voor de stekkerversie, de C-Max Energi. Interessanter is hoe zuinig ze nu precies zijn en hoeveel elektrische kilometers de Energi kan afleggen. Die antwoorden was Ford ons namelijk nog schuldig.
47 mpg
Zowel de Ford C-Max Hybrid als de C-Max Energi worden aangedreven door een 2.0 liter Atkinson-viercilindermotor met een gezamenlijk vermogen van 188 pk. Via een CVT worden de voorwielen aangedreven en de topsnelheid bedraagt respectievelijk 185 en 165 km/h. Omdat we met de Amerikaanse versies te maken hebben kunnen we nog niet exact zeggen hoe de specificaties volgens de Europese richtlijnen zullen uitpakken, maar een indicatie verkrijgen kan zeker. Volgens Ford verbruikt de C-Max Hybrid gemiddeld 47 mpg wat overkomt met 5,0 l/100 km, dus 1 op 20. Dat is niet verkeerd voor een dergelijke MPV, maar aartsrivaal Toyota doet dit toch een stuk beter. Hun Prius Wagon noteert in theorie 4,1 l/100 km. De C-Max Energi is met 2,5 l/100 km serieus zuinig op papier en dat heeft te maken omdat hierin de kilometers meegerekend zijn dat de auto geheel elektrische kan rijden. De C-Max Energi kan dat over omgerekend 36 kilometer. Het vanuit leegstand opnieuw laden via een 120v-stopcontact duurt 7 uur en via een 240v-stopcontact 2,5 uur. De totale actieradius van beide modellen bedraagt op basis van de Amerikaanse cijfers zo’n 1.000 kilometer.
Keuzes
Met de C-Max Hybrid en C-Max Energi komt het aantal hybridemodellen van Ford in Amerika op drie. Ook de Escape en Fusion zijn daar al als hybride leverbaar. Voor Europa vormen ze de eerste hybride’s van het merk. Ford Nederland is er echter nog niet uit welke versie zij gaan voeren, wellicht beide. Dit hangt onder andere af van de Europese specificaties.