18 juli 2012 - Honda bouwt de aandacht rond de nieuwe CR-V geleidelijk op. Na het tonen van het concept, de Amerikaanse versie en daarna de Europese derivaat inclusief enkele technische details is het nu tijd om het model nog verder uit de doeken te doen. Alleen de prijzen moeten nog volgen.
De nieuwe Honda CR-V betreft inmiddels de vierde generatie. Die meet 4,57 meter in de lengte, is 1,65 meter hoog en kent een wielbasis van 2,63 meter. Daarmee is de nieuwe CR-V een fractie kleiner dan zijn voorganger, maar biedt deze wel meer interieurruimte. Zo is de standaardbagageruimte met 65 liter toegenomen tot 589 liter en kan, als de achterbank wordt neergeklapt, er maximaal 1.669 liter versjouwd worden. De vorige CR-V kwam niet verder dan 1.532 liter dus dit is een fors toename.
Easy Fold
Zelf vindt Honda het nieuwe Easy Fold-systeem bijzonder handig. Dit systeem maakt een flexibel in te delen interieur mogelijk en kan naar eigen zeggen met minimale inspanning de CR-V transformeren tot een bruikbare ‘verhuiswagen’. Lange voorwerpen met een lengte tot zo’n anderhalve meter kunnen geheel in de CR-V geschoven worden. En dat gaat makkelijker dan voorheen omdat Honda de tildrempel heeft verlaagd met 2,5 centimeter. Op de duurdere versies is de achterklep bovendien elektrisch te openen en te sluiten.
Motoren
Net als het design heeft Honda het motorenaanbod vertrouwd gehouden. Opnieuw kunnen we kiezen uit twee krachtbronnen, een benzine en een diesel. De benzinemotor betreft de 2.0 liter i-VTEC met 155 pk en 192 Nm en de diesel bevat een vermogen van 150 pk en een maximumtrekkracht van 350 Nm. Ondanks dat het bestaande motoren zijn heeft Honda ze sterk verfijnd. Onder meer in de gemiddelde CO2-uitstoot is dit terug te zien; beide zijn een stuk schoner geworden met respectievelijk 168 en 149 g/km voor de handgeschakelde versies. Een start/stop-systeem is voortaan ook aanwezig. Om het verbruik verder terug te dringen is er het ECON-systeem dat het gaspedaal minder alert laat reageren op commando’s en ook de airco op een lager pitje zet. Eco Assist staat de bestuurder dan weer bij om zo zuinig mogelijk te rijden en aan de hand van kleurtjes kan men ziet of dat gelukt is. Liever niet zelf schakelen? Een automaat behoort tot de opties. En ook die combinatie is schoner dan voorheen.
Voorwielaandrijving
Ander interessant nieuws is dat de nieuwe CR-V te verkrijgen is met voorwielaandrijving. Dat maakt het model aantrekkelijker voor mensen die niet zo nodig van de gebaande paden af hoeven en ook Honda profiteert ervan omdat de CR-V zodoende tegen scherpere tarieven in de markt gezet kan worden. Prijzen moeten echter nog volgen, evenals de bekendmaking van de verkrijgbare uitvoeringen.
De nieuwe Honda CR-V staat vanaf november bij de dealer en zal daarvoor op de Autosalon van Parijs zijn Europese showdebuut beleven. Daarvoor nog, begin september, gaan wij al met de auto rijden.