6 juli 2012 - Als relatief klein merk heeft Mazda niet de mogelijkheden groots te investeren in allerhande extreemzuinige aandrijflijnen. Maar stapje voor stapje komen ze daar toch. Eerst met de Mazda2 BiFuel en de SkyActiv-technologie, nu opnieuw met de Mazda2, maar dan een elektrische. Serieproductie zit er echter nog niet in.
De elektrische Mazda2 (Demio EV in Japan) die het merk presenteert betreft slechts een proefballon die vanaf 1 oktober aanstaande op de thuismarkt ingezet gaat worden. Honderd exemplaren worden er van de elektrische Mazda2 gebouwd die ondergebracht gaan worden bij Japanse leasemaatschappijen. Uit de uiteindelijke rijders hoopt Mazda bruikbare informatie op te doen voor de verdere ontwikkeling en mogelijk uiteindelijke serieproductie van elektrische aandrijflijnen.
160 km in 40 minuten
Het elektrische prototype op basis van de Mazda2 is voorzien van een lithium-ion batterijenpakket en weegt 1.180 kg. De aandrijfunit die het voedt is 102 pk en 150 Nm sterk en kan de auto emissieloos 200 kilometer ver brengen. Opvallend is de oplaadtijd. Die is namelijk relatief snel indien er worden opgeladen met een snellader; in 40 minuten is 80 procent van de accu’s weer ‘gevuld’, goed voor te rijden kilometers. Volledig opladen via het reguliere stopcontact duurt een stuk langer, namelijk een uur of acht.