zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe Audi A4: dynamiek

 

19 oktober 2007 - De nieuwe Audi A4 is sportiever, dynamischer en comfortabeler dan zijn voorganger. Audi gaat meer dan ooit de concurrentie doen opschrikken. De nieuwe A4 heeft alles in huis om wederom een verkooptopper te worden.

De geschiedenis van het model voert feitelijk terug naar 1972. Toen presenteerde Audi de 80, die na vele generaties in 1994 werd omgedoopt tot A4. Met 1,5 miljoen verkochte exemplaren van de vorige generatie A4 wist Audi al haar verkooprecords te breken. Het is dan ook het best verkopende model uit de gehele modelrange van het merk. Daarmee is de A4 een ware ambassadeur voor het merk.



Ambassadeur
Om het ambassadeursschap met trots te blijven bekleden, startte Audi in 2003 met de ontwikkeling van een compleet nieuw model. In de tussentijd presenteerden zowel BMW als Mercedes respectievelijk hun nieuwe 3-serie en C-klasse. Aan de compleet nieuwe A4 de schone taak om de concurrentie met beide rivalen verder aan te gaan. Audi trekt daarvoor alle registers open met innovatieve systemen, tal van luxueuze opties en een dynamisch maar wel veilig ontwerp.

LED-dagrijverlichting
Het ontwerp is net als bij de A5 van de hand van Audi’s nieuwe ontwerper Walter da Silva. We zien dan ook duidelijke kenmerken uit de A5 terug in het ontwerp. En dat is zeker geen schande. Het lijnenspel straalt dynamiek uit en aan de voorzijde weet de (optionele) LED-dagrijverlichting dit karakter te onderstrepen. De achterzijde combineert kenmerken van de A5 met enkele designtrekjes van de vorige A4. Enigszins veilig, maar waarom zou je een succesvol ontwerp radicaal wijzigen?

Zakelijk en sportief interieur
Wie het portier opent wordt verwelkomd door een strak, zakelijk en tevens sportief ogend interieur. Daarbij is het dashboard licht naar de bestuurder toegedraaid. Standaard wordt elke A4 uitgerust met een 7 inch kleurenscherm waarop de functies van de radio en de climate control worden weergegeven. Wie kiest voor het navigatiesysteem beschikt ook over MMI, dat bekend is uit vele andere Audi-modellen. Met een grote draaiknop en enkele druktoetsen kunnen nagenoeg alle systemen in de auto worden bediend. Het systeem werkt niet alleen fantastisch, het ziet er grafisch ook modern en high-tech uit. Diezelfde uitstraling zien we ook terug in de materiaalkeuze en de afwerking. Nagenoeg alles is van een niveau zoals we dat van Audi gewend zijn.

Gegroeide afmetingen; meer ruimte
Met zijn lengte van 4.70 m en breedte va 1,86 m is de nieuwe A4 langer en breder dan zijn voorganger. Bovendien is de wielbasis met maar liefst 16 cm toegenomen. Een veelgehoorde klacht bij het vorige model was een gebrek aan ruimte achterin. Dankzij de toegenomen afmetingen is er meer been- en schouderruimte voor de achterinzittenden gecreëerd. Wie niet veel langer is dan 1,85 m kan achterin prima vertoeven. Voorin beschikken de beide inzittenden sowieso over veel ruimte. De stoelen zitten prettig en bieden in alle uitvoeringen ruim voldoende steun. Bij de comfortstoelen kan zelfs voor stoelverwarming én -ventilatie gekozen worden. De inhoud van de kofferbak is gegroeid naar 480 liter, al blijft de opening nog steeds wat aan de kleine kant.

Fantastisch onderstel
Veel winst heeft Audi weten te realiseren op het gebied van ondersteltechniek. De fabrikant heeft duidelijk goed naar haar klanten geluisterd en weet in de nieuwe A4 een prachtige compromis tussen comfort en sportiviteit te realiseren. Het soms wat stoterige karakter van het oude onderstel is hiermee verleden tijd. Wie meer sportiviteit wenst kan altijd nog voor het S-Line pakket kiezen, waarbij het onderstel met 20 mm wordt verlaagd. Innovatief en bovendien een aan te raden optie is Audi Drive Select. Met een druk op de knop kan hierbij worden gekozen voor Comfort, Auto en Dynamic. Wanneer voor Dynamic gekozen wordt zijn de dempers sportiever afgesteld, wordt de besturing directer en is de reactie op het gaspedaal alerter. Bij de versies met Multitronic-automaat wordt in dat geval ook de versnellingsbak aangepast. De continue variabele versnellingsbak krijgt dan 8 voorgeprogrammeerde schakelgangen wat voor een sportievere rij-ervaring moet zorgen. Wie niet kan kiezen tussen één van de drie voorgeprogrammeerde standen kan via het MMI-systeem de verschillende functies zelf selecteren. Zo kunnen bijvoorbeeld de dempers worden afgesteld op comfort terwijl de besturing wel sportief is. Een fantastische functie die de keuze tussen comfort en sportiviteit op elk gewenst moment laat wijzigingen en een welbekend compromis uit de weg gaat. Wie Audi Drive Select combineert met Audi Dynamic Steering profiteert van nog meer dynamiek. De overbrenging van de stuurinrichting wordt hierbij aangepast aan de situatie. Handig in de stad, maar ook op een bochtig parcours.

Motorengamma
Het motorengamma is al vanaf de verkoopstart zeer compleet. Het benzinegamma bestaat uit de nagelnieuwe 1.8 TFSI (120 en 160 pk) en de 3.2 V6 quattro (265 pk). Onze testrit begon met de heerlijke zescilinder benzinemotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De motor komt nimmer vermogen tekort en weet een prachtige acceleratie (0-100 km/h in 6,2 seconden) te realiseren. Bovendien zorgt de quattro-vierwielaandrijving in elke situatie voor een enorm pak grip. Op dieselgebied trapt Audi af met de compleet nieuwe 2.0 TDI (143 pk en 320 Nm). Deze motor zal waarschijnlijk het grootste deel van de verkopen voor zijn rekening gaan nemen. Met een 0-100 km/h sprint in 9,4 seconden geen enkele reden tot klagen. Bovendien is de motor lekker stil (dankzij de common-rail techniek in plaats van de pompverstuivers) en claimt Audi een verbruik van slechts 5,5 l/100 km. Zeer prettig zijn de beide zescilinder dieselmotoren. De 2.7 TDI brengt zijn vermogen van 190 pk en koppel van 400 Nm over op de voorwielen. Standaard hangt Audi aan de 2.7 TDI een Multitronic-versnellingsbak die een lekker soepel karakter heeft. Dankzij de continue variabele transmissie is er altijd veel vermogen en koppel beschikbaar. Wie dat wenst kan met de flippers op het stuur door de acht voorgeprogrammeerde versnellingen schakelen. De absolute topper is de 240 pk en 500 Nm sterke 3.0 TDI-motor die Audi standaard voorziet van quattro-vierwielaandrijving. In geen enkel geval komt deze motor vermogen tekort en elke helling sleurt de dieselmotor de auto probleemloos naar boven. Bovendien zijn de diesels stil en altijd op de achtergrond aan het werk. Kilometervreters pur sang!

Luxe en comfortverhogende opties
Personalisering is vooral in dit segment belangrijk. Audi levert de A4 dan ook met tal van optiepakketten, accessoires en in vele kleuren. Enkele noemenswaardige zaken zijn de Smart Key met start-/stop knop, het Audi Side Assist, Audi Lane Assist, Audi Park Assist met achteruitrijcamera, Adaptive Cruise Control en Adaptive Light in combinatie met Xenon koplampen. Stuk voor stuk moderne features. Maar ook de LED-dagrijverlichting, de elektrisch bedienbare handrem, het fantastische klinkende Bang & Olufsen audiosysteem en het uitgebreide navigatiesysteem met MMI zijn opties van hoog niveau. Qua exterieur kan worden gekozen voor het S-Line pakket waarbij de A4 net dat stukje meer sportiviteit krijgt. Diverse lichtmetalen wielen en verschillende kleuren voor het in- en exterieur maken het leveringsgamma zeer compleet.

Prijzen
De prijzen van de nieuwe A4 beginnen bij € 33.150,- voor de 1.8 TFSI (120 pk) en € 39.900,- voor de 2.0 TDI (143 pk). Wie dat wenst kan de prijs met de vele moderne opties al snel duizenden euro’s opschroeven. In december staat de nieuwe A4 bij de dealers.

Conclusie
De nieuwe Audi A4 is dynamischer dan ooit. Vooral het onderstel heeft Audi naar een zeer hoog niveau weten te tillen. Comfort en sportiviteit gaan dankzij Audi Drive Select hand in hand en biedt veel mogelijkheden om zelf het karakter van je A4 aan te passen. Het motorengamma is compleet en biedt voor elk wat wils. De 2.0 TDI is een stuk stiller dan zijn voorganger en komt eigenlijk nooit vermogen tekort. Wie meer spektakel wenst kan altijd kiezen voor de krachtige zescilinders en uiteraard de nieuwe 1.8 liter turbomotor. Het veiligheidsniveau is dankzij tal van innovatieve opties naar een hoger plan getild. En wie houdt van luxe kan kiezen voor vele comfortverhogende zaken. Kortom, de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse moeten weer op hun tellen gaan passen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10