25 juni 2012 - De op de vroegere Audi A4 gebaseerde Exeo brengt Seat niet wat het ervan verwacht had. Maar er gloort licht aan de horizon want dit is de nieuwe Toledo. Een oude naam met hopelijk voor het Spaanse automerk het herleven van oude tijden.
Met de nieuwe Toledo introduceert Seat een model onder de Exeo die het verkoopsucces van het gelijknamige model uit het vorige decennium moet gaan herhalen. Van de eerste Toledo rolden meer dan 860.000 exemplaren van de band en het is nu aan het nieuwe exemplaar om de miljoen aan te tikken. Ontwikkeld op het nieuwe MQB-platform is deze Toledo het broertje van de Skoda Rapid waar onlangs het doek vanaf werd getrokken. Schijn bedriegt echter wanneer je deze auto vergelijkt met de Volkswagen Jetta. Dat model is namelijk 15 centimeter langer en kent een 5 centimeter grotere wielbasis met alle (ruimtelijke) gevolgen van dien.
Motoren
Volgens Seat wordt de Toledo uitgerust met de nieuwste motoren van de Volkswagen-familie. Aan de ene kant zijn er twee TSI-benzinemotoren (1.2 en 1.4), aan de andere kant staat een 1.6 liter TDI-diesel klaar. De benzinemotoren variëren in vermogen tussen de 75 en 122 pk terwijl de TDI stuurt 105 pk naar de voorwielen. Later zal nog een 90 pk-variant van de diesel op de markt worden gebracht. Seat laat daarnaast weten dat de zuinigste benzine door Ecomotive-technologie 116 gram CO2 per kilometer uitstoot. Bij de diesel is dit 104 g/km. Beide varianten vallen daarmee in de 20% bijtellingcategorie, ook in 2013.
Standaard
De krachtigste benzineversies kunnen optioneel worden uitgerust met een 7-traps DSG-versnellingsbak. Een handbak is standaard. Ook bij de nog onbekende basisprijs ingebrepen is een batterij aan airbags, centrale portiervergrendeling en elektrische ramen vóór. Luxere uitvoeringen dragen de namen Reference en Style, al is nog niet duidelijk welke opties hiermee toegevoegd zullen worden.
De nieuwe Seat Toledo wordt in november geïntroduceerd op de Spaanse en Portugese markt, de rest van Europa volgt in 2013.