24 oktober 2007 - Nissan presenteert na jaren van ontwikkeling een compleet nieuwe GT-R. De Nissan GT-R wordt aangedreven door een 480 pk sterke twin-turbo V6 die voor bloedstollende prestaties zorgt. Nissan heeft al haar kennis en expertise op autosportgebied verpakt in deze spectaculaire sportauto.
Exact twee jaar geleden onthulde Nissan op de Tokyo Motor Show de GT-R Proto. De conceptcar werd toen al bestempeld als een voorbode voor de compleet nieuwe GT-R, een opvolger voor de beruchte Skyline GT-R. Na jaren van intensieve ontwikkeling en afstelling op onder meer de Nürburgring is de GT-R klaar om te worden losgelaten. Op de Tokyo Motor Show 2007 onthulde Nissan dan ook het productiemodel.
480 pk sterke twin-turbo
De hoofdlijnen van de GT-R Proto zijn behouden gebleven. De details heeft Nissan echter fijngeslepen. De GT-R straalt daardoor snelheid, kracht en dynamiek uit. En dankzij het gebruik van lichte materialen waaronder carbon en aluminium is gewicht beperkt gebleven. De 480 pk sterke twin-turbo V6 in het vooronder is dan ook een garantie voor adembenemende prestaties (op dit moment nog niet bekend). Met een inhoud van 3.8 liter weet de V6 zijn maximale vermogen bij 6.400 tpm te bereiken. Het koppel van 588 Nm is tussen 3.200 en 5.200 tpm volledig beschikbaar. Voor de overbrenging monteert Nissan een zestraps automaat met dubbele koppeling. Die kan automatisch, dan wel met flippers achter het stuurwiel van verzet wisselen. En voor maximale grip wordt het vermogen op alle vier de wielen overgebracht.
Brembo schijfremmen
Uiteraard is de GT-R afgesteld op maximale sportiviteit. De Brembo schijfremmen zorgen dan ook voor een even indrukwekkende remkracht als de motor voor accelererend vermogen zorgt. Met een druk op de knop kan bovendien het karakter van de versnellingsbak, de schokdempers en het Vehicle Dynamic Control worden geprogrammeerd. De standen Normal en Comfort spreken voor zich, terwijl de magische letter R zorgt voor een high-performance setting.
Interieur
Het interieur moet volgens Nissan plaats bieden aan vier personen. In de praktijk zullen dat er meestal hooguit twee zijn. Beide inzittenden hebben een ruime zit en worden stevig op hun plaats gehouden dankzij de kuipstoelen. Het instrumentenpaneel is naar de bestuurder gedraaid en biedt een blik op de meest belangrijke functies en meters. Voor wat vermaak en comfort monteert Nissan een navigatiesysteem met 30 GB harddisk. Hierop is ook muziek te plaatsen dat dankzij het BOSE-systeem goed in de oren moet klinken.
Introductie
In december zal de Nissan GT-R bij de Japanse dealers staan. De Verenigde Staten volgt volgend jaar en de komst naar Europa is op dit moment nog onbekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com