18 juli 2007 - Audi heeft haar plannen bekend gemaakt voor een uitgebreid milieuoffensief. Nadat BMW groots heeft ingezet met EfficientDynamics en een waterstof 7-serie, Mercedes druk doende is met onder meer Bluetec en hybride en ook General Motors niet stil zit kan Audi natuurlijk niet achterblijven. De fabrikant uit Ingolstadt komt dan ook met een interessant aantal maatregelen.
Reductie van brandstofverbruik en schadelijke uitstoot, dat is wat de auto-industrie de laatste tijd bezig houdt. We zagen al vele maatregelen voorbij komen. BMW presenteerde een 7-serie op waterstof en een uitgebreide serie aan EfficientDynamics maatregelen en Mercedes ontwikkeld momenteel diverse Bluetec-modellen en werkt zelfs aan een hybride S-klasse. Maar ook GM is met vooral Saab (BioPower) en Opel (o.a. CNG) druk doende om het milieu minder te belasten. Van één belangrijke fabrikant hadden we nog niets gehoord, terwijl we dat al wel verwacht hadden. En dat is Audi. Gelukkig heeft men ook bij Audi niet stilgezeten en geeft de fabrikant inzicht in haar plannen voor de komende jaren. Wat kunnen we allemaal verwachten?
E-modellen
Eerder dit jaar presenteerde Audi een drietal e-modellen op basis van de A3 en A4. Vooral de A3 1.9 TDIe is met een verbruik van 4,5 l/100 km en een Co2-uitstoot van 119 g/km een goed voorbeeld van de door Audi ingezette strategie op korte termijn. Het scala aan maatregelen dat de e-modellen kenmerkt is vergelijkbaar met EfficientDynamics van BMW. Eén nadeel, bij BMW is het standaard en zonder meerprijs gemonteerd en bij Audi moet je speciaal het e-model bestellen. Maar dat houdt de fabrikant er niet van tegen om de komende jaren met meer e-modellen te komen. Zo zullen er van de A6, Q7 en A8 ook dergelijke uitvoeringen op de markt komen. Deze modellen kenmerken zich stuk voor stuk door de verbeterde aërodynamica, minder rolweerstand (andere banden) en een aangepaste versnellingsbak. Maar ook start-/stop techniek zal op termijn zijn intrede doen bij Audi.
Nieuwe 3.0 TDI-motor
Eveneens op korte termijn presenteert Audi een nieuwe dieselmotor. De motor is een doorontwikkeling van de huidige 3.0 TDI V6, maar dan krachtiger en zuiniger. De motor zal debuteren in de nieuwe A4 en tevens zijn weg vinden naar de Q7. De motor ontwikkelt in beide modellen een vermogen van 240 pk. In de A4 zal het koppel 500 Nm bedragen en in de Q7 zelfs 550 Nm! Dankzij een nieuw commonrail-systeem en een geoptimaliseerde turbo is de motor krachtiger, schoner en zuiniger. Een primeur in deze TDI zijn de sensoren in de verbrandingskamers. Deze kunnen ervoor zorgen dat de verbranding zo optimaal mogelijk is. En dat is een techniek die nog nooit eerder in serieproductie is toegepast. Bovendien gaat Audi gebruik maken van de toevoeging AdBlue (bekend van Mercedes Bluetec-modellen). Deze vloeistof wordt in het uitlaatsysteem geïnjecteerd om de uitlaatgassen opnieuw te doen verbranden en zodoende minder schadelijk te maken. En dat heeft een fors effect!
Hybride
Toyota heeft de naam hybride groot gemaakt, en diverse andere autofabrikanten zetten hier nu ook op in. Audi presenteerde in 2005 de Q7 Hybrid concept. Deze conceptcar was voorzien van een brandstofmotor en een in de aandrijflijn geïntegreerde elektromotor. De beide motoren kunnen gezamenlijk werken, maar ook elk zelfstandig. Zo kan bijvoorbeeld in stadsverkeer enkel op de elektromotor worden gereden. Het resultaat; geen uitstoot op dat moment. Dat Audi verder gaat met de ontwikkeling van hybridemodellen heeft de fabrikant nu officieel meegedeeld. Bovendien werkt men aan deels van hybride afkomstige onderdelen zoals het winnen van remenergie waardoor de dynamo minder of geen werk hoeft te doen. Dat alles om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen.
Alternatieve brandstoffen
Audi kijkt uiteraard ook naar de middellange termijn. Men werkt dan ook aan prototypes die gebruik maken van CNG (aardgas), ethanol (E85) en SunFuel (schonere dieselbrandstof). Bovendien debuteerde op de Cross Coupé quattro een systeem waarbij men kan kiezen voor een ´Efficiency´ mode. Met een druk op de knop kan dit programma worden ingeschakeld. De motor, versnellingsbak en cruise control worden dan als dusdanig afgesteld dat het brandstofverbruik prioriteit heeft.
Grootse plannen
Dat Audi zich net als BMW, Mercedes en GM druk bezig houdt met het milieu blijkt wel uit dit gepresenteerde plan. De komende tijd mogen we dan ook veel verwachten van de fabrikant. De nieuwe 3.0 TDI-motor en de e-modellen debuteren al in 2008. De andere maatregelen zullen afhankelijk van de markt mogelijk in de jaren daarna gaan volgen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com