31 mei 2012 - We moeten helemaal terug naar begin 2008 toen we voor 't eerst iets vernamen over de wederopstanding van het historische Belgische automerk Imperia. Drie jaar later toonden ze de GT als concept op ? waar anders ? de Autosalon van Brussel en vanaf heden is de hybride sportwagen dan ook eindelijk te bestellen.
Imperia is een niet onverdienstelijk automerk uit het Belgische Luik dat midden vorig eeuw verdween. Maar nu is het terug met een retro-sportwagen die van buiten nadrukkelijk klassieke lijnen bevat, maar onderhuids louter de modernste techniek behelst. Net als tijdens de eertse helft van de 20ste eeuw doet de Imperia GT niet onder voor sommige van de snelste en meest gerespecteerde sportwagens momenteel te koop. Het merk zelf haalt daarbij graag de Porsche 911 Carrera S aan. Inderdaad niet de minste met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden en een topsnelheid van 302 km/h. Om de betrouwbaarheid van de hybrideaandrijflijn te garanderen haalt de Imperia GT deze laatste waarde niet, maar vanwege diezelfde techniek verslaat de Belg de befaamde Duitser met gemak; in slechts vier tellen wordt de ‘100’ bereikt en in diezelfde hybridemodus staat 200 al na 12,6 seconden op de klok. Nog eens tien tellen later ligt de eerste kilometer achter je. Dit zijn serieuze tijden, die weliswaar enkel haalbaar zijn als de twee krachtbronnen samenwerken. Puur op stroom noteert de Impera GT een sprinttijd naar 100 km/h in 6,0 seconden. Misschien nog wel indrukwekkender.
Aandrijflijn
De Imperia GT bevat een aandrijflijn die volgens hetzelfde principe werkt als de Opel Ampera en Fisker Karma. Een krachtige 100 kW en 300 Nm sterke elektromotor waarmee zo’n 70 kilometer geheel elektrisch gereden kan worden vormt de ene motor, de ander, die tevens dienst doet als range-extender, is een 1.6 liter turbobenzinemotor met 212 pk en 260 Nm. De totale actieradius noemt Imperia niet, maar met een belachelijk laag verbruik (volgens de Europese cyclus) van 1,9 l/100 km staat je in ieder geval minder snel leeg dan je lief is. Opladen van de lithium-polymeer batterijen vereist dan weer dat ze 5 uur aan het stopcontact moeten hangen. Voor 85% opladen is een uur minder nodig. En de theoretische CO2-uitstoot? Die bedraagt gemiddeld nog geen 50 g/km.
Prijzen
Dat aan dergelijke prestaties ook een dusdanig prijskaartje hangt is logisch, maar met een vanafprijs van 92 mille (inclusief BTW) voor het basismodel valt dit relatief mee. De First Edition met ABS, lederen stoelen, een audioinstallatie en iedere kleur naar keuze kost € 122.000 inclusief BTW. Bovendien krijgen de eerste 50 kopers van dit introductiemodel voorrang op andere bestellingen.