zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Lexus LS 600h L: de perfectie nabij

 

5 oktober 2007 - Baanbrekende technologie en ultieme luxe zijn verenigd in de Lexus LS 600h. Vooral in de verlengde L-uitvoering worden de inzittenden getrakteerd op het hoogste comfort dat in een auto denkbaar is. Lexus claimt zelf dat men streeft naar perfectie, en met de nieuwe LS wordt die perfectie wel heel dicht benaderd.

Onder de noemer L-Finesse is Lexus een compleet nieuwe designrichting ingeslagen. Dat begon met de in 2005 gepresenteerde nieuwe IS en is nu ook op de LS toegepast. De strakke lijnen zijn gecombineerd met zachte ronde welvingen en geven de LS een statige en chique uitstraling. Het model is herkenbaar als Lexus en typische details als de grote grille, de schitterende uitlaatpijpen en de brede achterzijde maken dit model tot een indrukwekkende limousine. Technologische highlights als LED-verlichting in de koplampen benadrukken de vooruitstrevende technologie die de LS aan boord heeft.



Comfort van het hoogste niveau
Als er zaken zijn waarin de LS zich heer en meester mag noemen dan is dat comfort en uitrusting. Het compleet nieuwe onderstel is voorzien van luchtvering dat naar keuze kan worden ingesteld op Sport, Comfort en Automatisch. Vooral in de comfort-stand worden werkelijk alle oneffenheden gladgestreken en lijkt de LS net boven het asfalt te zweven in plaats van er mee in contact te zijn. Vanzelfsprekend is het comfort daardoor van het allerhoogste niveau. De inzittenden kunnen dan ook ongestoord genieten van het fantastisch klinkende Mark Levinson audiosysteem met 10 luidsprekers. Zowel tijdens het kijken van een DVD - op het grote uitklapbare scherm – als bij het afspelen van een audio-CD. De bediening daarvan kan zowel voor- als achterin (afstandsbediening) worden geregeld. Tijdens de rit kan bovendien worden genoten van een heerlijke Shiatsu- of Stretch-massage die staan voorgeprogrammeerd in de rechter achterstoel. Maar dat is niet alles. De stoel kan werkelijk in allerlei standen worden versteld. Wordt de rechtervoorstoel naar voren geschoven dan kan de inzittende achterin zijn stoel volledig uitklappen. Het comfort komt overeen met dat van een luxe privéjet. Het ontbreekt dan ook werkelijk nergens aan. De champagne kan koud worden gezet in het kleine koelkastje, de gordijntjes voor de zijruiten (elektrisch bedienbaar) zorgen voor voldoende privacy en de beenruimte is werkelijk ongekend. Slechts auto’s die enkele malen duurder zijn dan de LS kunnen dit comfort en deze ruimte evenaren.

Kwaliteit
In ons testmodel was de LS voorzien van lichte lederen bekleding in combinatie met donkerbruin ash burl hout. Zowel het leer als het hout zijn uiteraard van de allerhoogste kwaliteit en de afwerking is subliem. Alleen de knoppen van diverse bedieningselementen ogen minder verfijnt, al is dit ook een kwestie van smaak.

Hybride met enorm potentieel
Lexus heeft met de RX 400h en GS 450h al bewezen dat hybrideaandrijving niet is voorbehouden aan de middenklasse. De Japanners weten de hybridetechniek op verbluffende wijze te koppelen aan veel vermogen, veel comfort en een relatief gunstig brandstofverbruik (testverbruik 12,7 l/100 km). Onder de motorkap is dan ook plaats gemaakt voor een 5.0 liter V8 (394 pk) en een elektromotor (224 pk). Het gecombineerde vermogen (445 pk) van beide krachtbronnen doet de 2.245 kg wegende LS in 6,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h sprinten. Zonder enige vertraging accelereert het slagschip moeiteloos naar de begrensde topsnelheid van 250 km/h. Voor de overbrenging zorgt een elektronische geregelde CVT-versnellingsbak die het vermogen overbrengt op alle vier de wielen. Vooral dankzij de combinatie van de krachtige benzinemotor en de elektromotor (volop kracht bij lage toerentallen) is de acceleratie bij elke snelheid indrukwekkend. Wie dat echter wil voelen moet vooral de snelheidsmeter in de gaten houden. De krachtbron is namelijk slechts op de achtergrond hoorbaar. Bovendien overheerst er een serene stilte in het interieur waardoor je vooral achterin zittend naar buiten moet kijken om te merken of je je met 50 km/h of 150 km/h verplaatst.

Compliment voor de development-afdeling
Wie een LS 600h in verlengde uitvoering aanschaft moet zich goed bedenken of hij/zij wel zelf zou willen rijden. Het comfort achterin is van een dusdanig hoog niveau dat zelfs na een hele dag in de auto te hebben gezeten nog fris kan worden uitgestapt. Vooral de fantastische stoel rechts achterin - die is voorzien van diverse verstelstanden, massagestand en zowel ventilatie als verwarming – zit beter dan menig stoel in een gemiddelde huiskamer. Maar wie wel wenst zelf te rijden heeft ook geen enkele reden tot klagen. Ondanks zijn enorme afmetingen en gewicht ruim 2,2 ton voelt de LS lichtvoetig aan. Het vermogen van 445 pk zorgt ervoor dat supersnel door het verkeer kan worden gemanoeuvreerd en de besturing biedt voldoende gevoel. Reken er niet op dat de LS – ondanks zijn prestaties – rijdt als een sportieve auto, maar dynamisch mag het wel genoemd worden. Bovendien wordt de bestuurder geassisteerd door tal van systemen. De adaptive cruise control van de LS verdient daarbij een extra vermelding en vooral een compliment voor de development-afdeling. Het systeem is als één van de weinige ACC-systemen in staat om de auto volledig stil te zetten (in bijvoorbeeld een file) en automatisch weer weg te rijden. Filerijden is hierdoor niet meer en niet minder dan de auto in zijn baan houden. Gas geven en remmen doet de LS zelf. En opletten ook!

Veiligheid van ongekend hoog niveau
Enorm veel aandacht heeft Lexus besteed aan het veiligheidsniveau. Tal van innovatieve systemen beschermen de inzittenden tegen een ongeval (actieve veiligheid) en de gevolgen daarvan (passieve veiligheid). Tijdens het rijden zorgt niet alleen het Adaptive Front-lightning System voor optimaal zicht in de bochten, maar bovendien verhoogt het VDIM (combinatie van onder meer ABS, ESP, tractiecontrole en brake assist) en ook het Pre-Crash Safety systeem voor een wakend oog. Die laatste houdt met een radar aan de voor- en achterzijde van de auto de omgeving in de gaten. Dreigt er een ongeval dan waarschuwt het systeem. Wanneer het ongeval onvermijdbaar lijkt worden de airbags geactiveerd, de remmen ‘op scherp’ gezet en de hoofdsteunen tegen de hoofden van de inzittenden gedrukt. Dit alles om de impact zoveel mogelijk te beperken. Wanneer de crash daadwerkelijk plaatsvindt vangen maar liefst 8 airbags de inzittenden zo zacht mogelijk op. Is de passagiers rechts achterin net uitgestrekt aan het genieten van een glas champagne dan vangt een extra airbag hem/haar op zodat je niet uit de stoel kunt schuiven. Ongekende veiligheidstechnieken.

Een uitdaging voor de concurrentie
Met de nieuwe Lexus LS-serie, en voornamelijk de LS 600h L, bevindt de Japanse luxetak van Toyota zich in het segment van de Audi A8, BMW 7-serie en Mercedes S-klasse. En de concurrentie met deze drie Duitse concurrenten kan de LS moeiteloos aan. Op sommige vlakken kan de vergelijking worden gemaakt met auto’s uit nog hogere klassen. Het interieur biedt niet alleen zeer veel ruimte, maar bovendien ook ongekend veel comfort. Dat is niet alleen te danken aan het luchtgeveerde onderstel en de superieure geluidsisolatie maar ook aan de uitgebreide lijst met comfortverhogende systemen. De uitgebreid instelbare stoelen, het fantastische audiosysteem en andere zaken doen het de inzittenden nergens aan ontbreken. De benzine- en elektromotor doen hun werk in alle stilte, maar wel met zeer veel kracht. Rijden in de LS betekent uitgerust op je bestemming aankomen. En wie een LS 600h L aanschaft moet vooral achterin plaatsnemen. Die ongekende ervaring en de mogelijkheid om ook tijdens het reizen door te kunnen werken moet vooral in de top van het bedrijfsleven worden gezien als een zakelijke investering. En nog maatschappelijk verantwoord ook. Want het is wel een hybride. Maar wat voor een! Lexus streeft naar perfectie en met de LS komt men wel heel dicht in de buurt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10