24 mei 2012 - Peugeot presenteert de nieuwe 301. In feite betreft het hier de vierdeurs 308 die primair bedoeld is voor Oost-Europese en warmbloedige landen. Nederland hoort daar vooralsnog niet bij. Grootst nieuws voor ons is dat de 301 de nieuwe naamstrategie van Peugeot inluidt.
Het is slechts een kwestie van tijd dat alle klassieke personenwagens van Peugeot hun naam zien eindigen op een 8. Niet omdat de autofabrikant dat nummer om één of andere reden koestert, maar simpelweg vanwege het increment dat gepaard gaat bij elke generatiewissel. Tenminste, tot vandaag.
Segment, traditie, status
Kennelijk hebben de Fransen iets tegen het getal negen, maar zijn ze wel helemaal hoteldebotel van de ronde 0 (al dan niet twee stuks daarvan voor de MPV- en SUV-modellen) in het midden van elke naam dat Peugeot heeft besloten de 8 voortaan gewoon te behouden bij nieuwe auto’s. Het laatste getal kan ook een lagergelegen nummer (1 tot en met 7) zijn. Dit om de status van het model aan te duiden; hoe lager het nummer, des te lager de rang.
In een officieel bericht laat het merk weten op deze voet verder te gaan om de steeds grotere markt op internationaal niveau te kunnen blijven bewerken en duidelijkheid naar de consument te scheppen. Het eerste cijfer blijft evenwel het segment aanduiden en er blijft ruimte voor frivoliteiten achteraan – zoals CC die de Coupé-Cabriolet-modellen aanduidt of de aparte naam voor nichemodellen, bijvoorbeeld RCZ en iOn.
Peugeot 301
De nieuwe 4,44 meter Peugeot 301 lange bijt de spits af en schept meteen duidelijkheid in de nieuwe naampolitiek. Het zit namelijk zo. De nog maar net aangeklampte 8 moet plaats moet maken voor een 1. Maar alleen in de groeimarkten of in landen waar massaal ‘toegankelijke, voor iedereen bereikbare auto´s’ gekocht worden, aldus Peugeot. Dat is dus eigenlijk overal, behalve in de VS en in West-Europa waar dermate veel welvaart heerst dat ook duurdere auto’s als betaalbaar worden gezien.
Parijs
Peugeot’s Spaanse fabriek in Vigo zal de productie van de aantrekkelijk geprijsde 301 op zich nemen. Dat wordt al in gang gezet alvorens hij zijn werelddebuut beleeft op de Autosalon van Parijs, eind september. Vanaf 1 november volgt dan de commercialisering: eerst in Turkije en daaropvolgend in een bijzonder uitgebreide regio: Centraal- en Oost-Europa, Rusland, Oekraïne, Griekenland, de Magreb-landen, het Midden-Oosten, de Golfstaten, Afrika en enkele landen in Zuid-Amerika. Of de 1 alsnog plaats zal maken voor de 8 eens de betrokken landen markttechnisch volgroeid zijn, daar is Peugeot nog niet helemaal uit.