zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Mogelijk 600+ pk V8-power voor Lamborghini Urus

 

15 mei 2012 - Hoewel de productie nog altijd niet is goedgekeurd wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de Urus. Een Lamboghini-ingenieur heeft verklaard dat de focus bij de ontwikkeling van de SUV ligt op de gewichtsbeperking.

Dat luxe fabrikanten en masse aan de SUV gaan is al lang geen nieuws meer. De markt gecreëerd door de Porsche Cayenne bleek een stuk groter dan gedacht en binnen afzienbare tijd zullen Maserati en Bentley hun eerste luxe off-roader op de markt brengen om een eigen stuk van de taart te claimen. Lamborghini, net als Bentley afkomstig uit de VAG-stal, speelde al langer met het idee van een SUV maar tot een maand geleden bleef een wolk van mysterie hangen rond de plannen van de Italianen. Op 22 april werd dan eindelijk de Urus aan de wereld gepresenteerd, een model dat de verkoopcijfers van Lamborghini moet gaan verdubbelen.



Onderstel
Hoofd ontwikkeling van Lamborghini Maurizio Reggiani heeft inmiddels meer technische details bekend gemaakt over de Urus. Hoewel de productie door VAG nog altijd niet is goedgekeurd staat de ontwikkeling van het productiemodel allerminst stil. De Urus zal komen te staan op het nieuwe PL73-platform dat ook de basis zal gaan vormen voor de nieuwe Audi Q7, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne en (indien akkoord voor productie) de Bentley EXP 9F. Door slimme technieken te gebruiken in de ophanging mikt Lamborghini op een gewicht van 2.000 kg, ruim 200 kg minder dan zijn concurrenten. Veelvuldig gebruik van koolstofvezel in o.a. het interieur moet verder bijdragen aan het lage gewicht en het lage zwaartepunt.

Geen V10
Hoewel een definitieve beslissing nog niet genomen is lijkt het erop dat deze Lamborghini geen V10 in het vooronder krijgt maar een V8. Het zou de twee turbo’s tellende 4.2 liter Audi-V8 zijn waar Lamborghini een oogje op heeft. Deze krachtbron brengt in Audi’s hete RS-modellen ongeveer 450 pk voort, in de Urus mikt men op ruim 600 pk. Hoewel teleurstelling misschien niet helemaal van de lucht is heeft Lamborghini goede redenen voor de V8. Ten eerste is er het lagere gewicht maar nog belangrijker is de grootte van de motor. De achtcilinder zou namelijk in zijn geheel achter de vooras passen waardoor feitelijk een middenmotor-configuratie ontstaat.

Productie
Mochten de dromen van Lamborghini uitkomen en de verkopen stijgen naar 3.000 stuks per jaar dan zal de fabriek in Sant´ Agata uit zijn voegen barsten. Pre-fabricage zal dan elders plaatsvinden met alleen de assemblage en detailafwerking in de beroemde Italiaanse fabriek.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10