zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi A1 Metroproject quattro concept

 

18 oktober 2007 - Op de Tokyo Motor Show onthult Audi de A1 Metroproject quattro concept. De kleine conceptcar is de voorbode van de Audi A1 die eind 2009 in productie zal gaan. Met de A1 wil Audi de aanval openen op de Mini en de Fiat 500. De conceptcar die in Tokyo wordt gepresenteerd is voorzien van hybridetechniek.

Het is al lang geen publiek geheim meer dat Audi werkt aan een concurrent voor de Mini. Michael Dick - Audi´s Technical Development topman - kondigde eerder al aan dat de A1 eind 2009 op de markt zal komen. Bovendien liet hij weten dat de auto mannelijker en sportiever zal ogen dan de Mini van aartsrivaal BMW. Dat dit inderdaad zo is kunnen wij nu bevestigen met het uitlekken van deze eerste foto´s en wat officiële informatie.



Duidelijk voorbode van de productie A1
De A1 Metroproject quattro concept zal in Tokyo één van de grote publiekstrekkers zijn. De auto is officieel nog een conceptcar, maar het model is een duidelijke voorbode van het productiemodel dat in 2009 op de markt komt. We zien de nieuwe designstijl die Audi met de A5 en nieuwe A4 is ingeslagen. De grote single frame grille is uiteraard weer beeldbepalend, maar ook de koplampen mogen er zijn. Aan de achterzijde herkennen we kenmerken van de Audi Cross Coupé concept.

Sportief interieur
Het interieur is strak en tegelijkertijd sportief. Het doet wat denken aan het binnenste van de TT. Dat komt vooral door het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel en de ronde luchtroosters. De vier inzittenden beschikken in de A1 Metroproject concept elk over een eigen stoel.

Hybride
Onder de motorkap ligt een 1.4 TFSI motor die goed is voor een vermogen van 150 pk. De motor drijft via de S-tronic versnellingsbak (gelijk aan de DSG van Volkswagen) de voorwielen aan. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 30 kW. De A1 is daarmee een hybride en kan zelfs 100 km rijden op enkel de elektromotor. Het gemiddelde verbruik van 4,9 l/100 km maakt de A1 tot één van de meest zuinige benzineauto’s van dit moment en ook de CO2-uitstoot van 112 g/km is keurig. Ondanks dit zuinige karakter weet de A1 spannende prestaties te noteren. De 0-100 km/h sprint verloopt in 7,8 seconden en de topsnelheid ligt net boven de 200 km/h.

Volgende week meer informatie
Volgende week zal Audi de A1 Metroproject quattro concept officieel onthullen op de Tokyo Motor Show. Met deze conceptcar moeten we alvast worden opgewarmd voor de presentatie van het productiemodel dat eind 2009 leverbaar zal worden. Mini mag zich alvast zorgen gaan maken!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10