27 april 2012 - Mazda kan maar geen afscheid nemen van de RX-8. Terecht, zo blijkt ook de aanhoudende stroom van afnemers te vinden. En dus gooit het Japanse bedrijf er nog maar eens 1.000 exemplaren tegenaan van wat aanvankelijk de finale editie van de RX-8 zou moeten zijn.
Goede wijn wordt beter met de jaren. Mazda lanceerde haar meest recente, door een Wankelmotor aangedreven sportwagen RX-8 alweer in april 2003 en wist ondertussen al dik 192.000 exemplaren van de hand te doen. Omdat een opvolger zich niet meteen kon of mocht aandienen, en de vraag anderzijds min of meer stabiel bleef, besloot het bedrijf dan maar een reeks speciale edities op de markt te gooien. En met succes. In november van vorig jaar bracht Mazda de aller-allerlaatste reeks uit: de RX-8 Spirit R. Het betreft een editie die zich voornamelijk onderscheidt door een specifieke koetswerkkit, Bilstein-schokdempers, Recaro-sportkuipjes en bronskleurige 19 inch wielen. Er zijn maar drie kleuren beschikbaar: Aluminium metaalkleur, Sparkling Black Mica en Crystal White Pearl Mica.
Juni, mogelijk langer
De oplage was gelimiteerd op 1.000 stuks. 66% van de exemplaren gingen de deur uit met een manuele zesbak, de rest kreeg een zestraps automaat van Hiroshima mee. Omdat de vraag echter aanhoudt, heeft Mazda besloten er nog eens 1.000 stuks tegenaan te gooien. Op die manier blijft de RX-8 in productie tot minstens medio dit jaar. Tenzij ze er Bugatti Veyron-gewijs alweer een vervolgverhaal zien aan te breien natuurlijk.