22 april 2012 - Seat heeft met de Cupra in Beijing de sportiefste telg uit de vernieuwde Ibiza-familie getoond. Zowel turbo- als supercharger moeten er voor zorgen dat dit keffertje niet alleen blaft, maar ook bijt.
Het lag natuurlijk in de lijn der verwachting dat de Seat Ibiza na zijn recente facelift wederom een hete Cupra-variant zou krijgen. Het betreft - hoe vreemd ook voor een facelift - eigenlijk nog een concept, maar iedereen die ook maar een beetje verstand van auto´s heeft weet dat het hier gewoon om het productiemodel gaat. De uiteindelijke marktintroductie kunnen we aan het einde van het jaar verwachten.
Aandrijving
Onder de motorkap is weinig veranderd ten opzichte van het pre-facelift model. Het 1.4 liter TSI-blok wordt nog altijd tot het uiterste gedreven door zowel een super- als turbocharger. Dit resulteert (wederom) in 180 pk. Een zeventraps DSG-transmissie stuurt de krachten naar de voorwielen. Poken via een handbak is niet mogelijk, maar om de bestuurder toch nog enig gevoel van controle te geven hangen er schakelflippers achter het stuur waarmee desgewenst ingegrepen kan worden bij het handelen van de automaat. Indien deze goed worden gebruikt moet een 0-100 km/h tijd mogelijk zijn van 7,5 seconden, de topsnelheid zal waarschijnlijk wederom op 225 km/h komen te liggen.
Looks
Naast het uiterlijk van de vernieuwde Ibiza, dat al meer sportiviteit dan ooit bevat, is de Cupra aan de achterzijde voorzien van een diffuser en een dikke, centraal geplaatste uitlaat. De agressieve luchtinlaten, 17 inch wielen en zwarte buitenspiegels benadrukken het sportieve karakter van het model.