3 april 2012 - Seat zit in de lift. Dat blijkt na bekendmaking van de financi? jaarcijfers over 2011. Om de groei te continueren werd daarnaast medegedeeld dat Seat elk kwartaal een nieuw model lanceert. Met in het laatste de nieuwe Leon.
Seat maakte vandaag bekend het bedrijfsresultaat met bijna 100 miljoen euro (+30%) te hebben verbeterd en 2011 te hebben afgesloten met een verlies van 232 miljoen euro. Gezond is het Spaanse bedrijf daarmee nog niet, maar het zicht op beterschap is er gezien het verlies over 2010 nog 330 miljoen euro bedroeg. Het financiële resultaat na belastingen verbeterde met 43 miljoen (+41,3%) tot min 61 miljoen euro.
Verkopen
Voor het eerst in de geschiedenis van het merk werd een omzet van meer dan vijf miljard euro behaald. Een mijlpaal die men dankt aan de toename van de export. In 2011 verkocht Seat wereldwijd 3,1% meer auto’s (350.009 stuks). Vooral Duitsland (+20,9%), Frankrijk (+14,6%), het Verenigd Koninkrijk (+9,6%) en Italië (+6,5%) hebben meer interesse getoond in de Spaanse modellen. Ook in Mexico, Noord-Afrika en het Midden-Oosten zag Seat de afzet sterk groeien. Nederland was in 2011 goed voor 18.559 nieuwe Seat-eigenaren, bijna de helft meer ten opzichte van 2010. Klapper daarin was natuurlijk de fiscaal vriendelijke Ibiza E-Ecomotive.
Modellenoffensief
Het herpakken van Seat heeft ook het vertrouwen gewonnen van Volkswagen. Het moederbedrijf investerende liefst 555 miljoen euro (7% meer dan het jaar ervoor) in Seat voor het uitdenken van nieuwe concepten en modellen. Na de gefacelifte Ibiza is de kleine Mii daarvan de eerste vrucht. Over een aantal weken kunnen we de stadsauto tegemoet zien. Kort daarna volgt alweer de volgende nieuwe Seat, de Toledo. En in het laatste kwartaal is het dan de beurt – eindelijk – aan de nieuwe Leon.
Leon
De tweede generatie Leon is een auto waar wij sinds de eerste (spionage)beelden verschillende vragen over krijgen. Bijzonder veel (meer) is er echter nog niet bekend over het model. Seat heeft laten weten dat de IBE Concept model heeft gestaan voor de nieuwe Leon, maar wat we nog niet met volle zekerheid wisten is dat hij na de A3 en de Golf VII het derde model is dat op het hypermoderne MQB-platform komt te staan. Dat is goed nieuws en bewijst opnieuw dat Volkswagen het beste voor heeft meer Seat dat het momenteel soms nog met ‘afdankertjes’ moest doen. Die tijd lijkt dus voorbij.