20 maart 2012 - Ford gaat met de borstel door z´n bedrijfswagenprogramma. Naast de trouwe Transit die er in meerdere varianten gaat komen, heeft Ford straks voor personenvervoer de in Gen? getoonde Tourneo Custom Concept. De knoop rond serieproductie is doorgehakt namelijk.
De onlangs getoonde Ford Tourneo zal zonder noemenswaardige wijzigingen worden klaargestoomd voor serieproductie. De première is volgende maand al, en wel op de Commercial Vehicle Show van Birmingham. De daadwerkelijke productie vindt vanaf deze zomer plaats in het Turkse Kocaeli, en zo hebben de Volkswagen Multivan en Mercedes-Benz Viano er ineens een concollega bij.
Carrosserievarianten
De nieuwe Tourneo wordt gebaseerd op de lichte versie Transit met een laadvermogen van een ton. De personenbus wordt leverbaar in 4,97 meter of 5,34 meter lange uitvoering in een configuratie met acht of negen zitplaatsen. De extra centimeters gaan in het tweede geval helemaal op aan bagageruimte. Welke uitvoering ook gekozen wordt, de voorwielen worden voorlopig enkel aangedreven door een herziene 2.2 liter Duratorq-dieselmotor. Wel zijn er verschillende vermogensafgiftes leverbaar (100, 125 of 155 pk). Een zesbak en een start/stop-systeem zijn standaard waarmee mogelijk moet zijn om een toch niet onaanzienlijke volume te verplaatsen in ruil voor 6,9 l/100km dieselolie. De CO2-uitstoot bedraagt 182 gkm.
Snufjes
Hoewel de Tourneo gebaseerd is op de Transit, wil Ford af van het bestelwagengevoel voor de inzittenden en zorgt het voor een compleet aangeklede cabine. Het dashboard lijkt zo uit een Focus te zijn geplukt en voor een optimale rijhouding zal het stuurwiel verstelbaar zijn in zowel hoogte als diepte. De zetels zijn eveneens compleet nieuw en kunnen individueel opgeklapt of verwijderd worden. Op veiligheidssnufjes wordt evenmin bespaard. Zo zal de Tourneo uitgerust kunnen worden met zes airbags, rijstrookassistent en een achteruitrijcamera met een in de binnenspiegel ingewerkt scherm.