zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Gumpert Apollo Enraged is van het padje af

 

6 maart 2012 - Het kleine Gumpert doet het niet onverdienstelijk in het rijk der supercars. Met de Apollo draaien ze mee met de beste en snelste ter wereld. En dat al sinds 2005. Dat er echter nog altijd enige vitaliteit in de extreem gestileerde sportwagen uit het Altenburg zit bewijst de Apollo Enraged.

In al die jaren is de Gumpert Apollo een zeldzame verschijning gebleven. Met het gewicht van een Fiat Punto, een basisvermogen van 650 pk (oplopend tot 800 pk), een topsnelheid van 360 km/h en niet in de laatste plaats een ontwerp dat je helemaal geweldig of gewoonweg verschrikkelijk vindt, is dat niet geheel onverklaarbaar. De Apollo, ontworpen door voormalig topman bij Audi Sport, is absoluut een sportwagen voor de individu. Nog meer zal de Apollo Enraged dat zijn.





Razernij
"Enraged" betekent vertaald naar het Nederlands "woest" of "woedend" en daarmee is in het geval van deze gitzwarte bruut niets teveel gezegd. Gumpert lepelde de krachtigste motor die ze hebben – een 4.2 liter twinturbo-V8 – in de Enraged welke het schopt tot een kleine 800 pk en 900 Nm. De bolide mag gewoon de openbare weg op, maar het is de vraag of je je daaraan wilt wagen. De lichtste beroering van het gaspedaal zal resulteren in een woeste versnelling en alleen echte waaghalzen zullen het maximale uit de flamboyante Duitser durven halen. De acceleratietijd vanuit stilstand naar 100 km/h en 200 km/h in respectievelijk 2,9 en 8,7 seconden liegen er immers niet om. Ook de topsnelheid van 330 km/h dwingt louter respect af, hoewel deze verhoudingsgewijs aan de lage kant is. De Gumpert Apollo weegt bovendien niet meer dan 1.200 kg. Zou hij bij een hogere top anders teveel wind vangen en opstijgen…



Gelimiteerd
Van de Enraged bouwt Gumpert slechts drie exemplaren. Die zullen vast allemaal een koper vinden, maar nu er speciale edities aan te pas moeten komen wordt toch wel een beetje de indruk gewekt dat de dagen van de Apollo een beetje geteld zijn. Hoe lang hij het nog volhoudt, geen idee, maar we zullen hem zeker gaan missen. Wat een machine!

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10