6 maart 2012 - Een vermogen van 140 pk en toch maar 105 g/km aan CO2 per kilometer. Het kan met de Volkswagen Polo BlueGT. Dankzij cilinderuitschakeling.
De Volkswagen Polo BlueGT voorzien van de 1.4 TSI-motor met zogeheten "cilinder on demand" vult het gat op tussen de 105 pk sterke Polo 1.2 TSI en de Polo GTI met 180 pk. Diens nieuwe benzinemotor met cilinderuitschakeling debuteerde in de A1 Sportback en heeft ook in de Polo BlueGT 140 pk. Accelereren naar 100 km/h doet de Volkswagen in 7,9 seconden en de topsnelheid reikt tot 210 m/h. Tenminste als alle vier de cilinders in bedrijf zijn. Draait de motor tussen de 1.250 en 4.000 tpm of hoeft hij maar een beperkte trekkracht te leveren (25 - 100 Nm), dan worden automatisch twee cilinders gedeactiveerd.
Net niet
Door het vernuftige systeem plus de toevoeging van BlueMotionTechnologies (start/stop en remenergieregeneratie) is het gemiddelde brandstofverbruik op 4,7 l/100 km komen te liggen. Gekoppeld aan de DSG-automaat is dit nog tweetiende zuiniger. De bijbehorende CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 108 en 105 g/km. Maar voordat je een gat in de lucht springt: de Polo BlueGT zal niet wegenbelastingvrij of met 14% bijtelling te rijden zijn. De marktintroductie is na 1 juli 2012 gepland. Pas in het derde kwartaal staat hij bij de dealer.
Sportief
Ook qua looks is de BlueGT een echte gatvuller. Met z’n sportieve voorbumper, zijskirts, 17 inch lichtmetalen velgen, verlaagde onderstel, achterspoiler en achterbumper met diffuser leunt hij naar de Polo GTI. Vanbinnen trakteert Volkswagen zoal op een met leder bekleed sportstuur, aluminium accenten en een multifunctionele display die informatie geeft over onder meer de cilinderuitschakeling.