5 maart 2012 - We schonken al meerdere keren aandacht aan de nieuwe Ford B-Max, maar nu beschikken we over alle details. Zoals die van het Easy Access Door System bijvoorbeeld. Maak kennis met de B-Max. In detail.
Volgens Stephen Odell, voorzitter en CEO bij Ford Europa opent het design van de B-Max letterlijk en figuurlijk de deuren voor nieuwe ideeën over de mogelijkheden van compacte auto´s. Odell doelt hier op het vrij unieke Easy Acces Door System, dé noviteit van de nieuwe B-Max. Het systeem bestaat uit conventionele scharnierende voorportieren en schuifbare achterportieren. Belangrijkste detail is dat de traditionele B-stijlstructuur ontbreekt. Dit zorgt voor extra gemak bij het in- en uitstappen (ook in krappe parkeervakken), bijvoorbeeld het vastzetten van kinderen in kinderstoeltjes en het in- en uitladen van boodschappen.
Veiligheid gegarandeerd
De innovatieve deurconstructie zorgde echter wel voor kopzorgen op het gebied van veiligheid. Ford heeft daarom de structuur van de voor- en achterportieren aanzienlijk versterkt en speciale veiligheidsvoorzieningen plus betere vergrendelingsmechanismen toegepast. Met name om de portieren bij een botsing niet los te laten geraken van de koets.
Flexibele binnenruimte
De nieuwe B-Max is met een lengte van iets meer dan vier meter een kleine 11 centimeter langer dan de vijfdeurs Fiesta en 32 centimeter korter dan de C-Max. Volgens Ford biedt de midi-MPV net als zijn grote broer een intelligent stoelsysteem dat flexibel en eenvoudig in gebruik is. De 60/40-achterbank kan naar eigen zeggen worden neergeklapt met één hand in één beweging. Ook de stoel van de bijrijder kan worden neergeklapt, waardoor van voor naar achter een grote vlakke laadvloer ontstaat. Zelfs uitzonderlijk lange voorwerpen (tot 2,35 meter) zouden in de B-klasse kunnen passen.
Zes motoren
Dat de B-max het schoonste jongentje van de klas wordt wisten we al. Maar hoe het motorenpalet er exact uit komt te zien, dat wisten we nog niet. Vanaf zijn introductie zullen er vier verschillende benzinemotoren leverbaar worden. Geheel nieuw zijn de 1.0 liter EcoBoost blokken in de uitvoeringen met 100 of 120 pk. Op de laatstgenoemde is Ford het meest trots. Deze zorgt dan ook voor een laag verbruik van 4,9 l/100 km en bijhorende CO2-uitstoot van 114 g/km. De andere beschikbare benzinemotoren zijn de 90 pk sterke 1.4 liter motor en de 1.6 liter krachtbron met 105 pk die in combinatie met de PowerShift-zestrapsautomaat met geavanceerde dubbele droge koppeling geleverd wordt.
Twee dieselmotoren
Daarnaast is de B-Max verkrijgbaar met twee varianten van de Duratorq TDCi-dieselmotor. De 95 pk 1.6 liter motor levert een CO2-uitstoot van 104 g/km en heeft een brandstofverbruik van 4,0 l/100 km. De 75 pk 1.5-liter dieselmotor, die is afgeleid van de 1.6 liter krachtbron, is voor het eerst verkrijgbaar in het Europese productaanbod van Ford. Ondanks zijn lagere vermogen stoot hij met 109 g/km lichtelijk meer CO2 uit. Ook het brandstofverbruik van 4,1l/100 km is ietwat hoger.
SYNC
Volgens Ford kiest naar verwachting 40 procent van de B-Max-eigenaren na een grotere auto voor de B-Max. Deze willen wel de luxe uit dit hogere segment behouden en daarom komt Ford deze groep tegemoet met veel hightech. Neem bijvoorbeeld de geavanceerde interface voor spraaksturing, apparaatintegratie en connectiviteit onder de noemer SYNC. Hiermee kunnen gebruikers hun mobiele telefoon en muziekspelers aansluiten via Bluetooth of de USB-poort, handsfree bellen en de muziek en andere voorzieningen spraakgestuurd bedienen. Op deze manier kan automatisch contactinformatie worden overgedragen van een aangesloten Bluetooth-apparaat naar de auto, kunnen contactpersonen worden gebeld via gesproken opdrachten en kunnen sms-berichten hardop worden voorgelezen vanaf telefoons die over Bluetooth MAP beschikken. Ook kunnen de kopers kiezen voor een Sony-audiosysteem met acht speakers, het Key Free-systeem, Ford Power Button, een achteruitkijkcamera, een full-size panoramadak en het Active City Stop.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com