5 maart 2012 - Liefst vier jaar vroeg Ford van ons geduld, maar nu is de Fiesta ST dan eindelijk officieel. En nog heeft meteen naar de dealer hollen geen enkele zin. De Ford-verkoper zal nog zeker tot 2013 moeten nee-verkopen.
De vorige generatie Fiesta ST nam afscheid in 2008 toen de nieuwe Fiesta zijn debuut maakte. Sindsdien hebben we lang moeten wachten op de sportieve variant. Afgelopen najaar werd deze smacht dan eindelijk beantwoord. Destijds nog in de vorm van een studiemodel, maar daar is nu verandering in gekomen. Ford presenteert tijdens de Autosalon van Genève namelijk de nieuwe productierijpe Fiesta ST.
Trots
"Ford-klanten zullen razend enthousiast zijn over de nieuwe Fiesta ST. Niet alleen over het prestatievermogen, maar ook over de styling en het uitrustingsniveau van de auto. Deze dynamische hot hatch is zonder twijfel de beste Fiesta ST ooit," aldus Jost Capito, Director Global Performance Vehicles bij Ford. Het zijn bepaald geen bescheiden woorden die de Amerikaanse autogigant probeert waar te maken middels de 180 pk sterke 1.6 liter EcoBoost-motor. De geblazen krachtbron genereert 240 Nm en moet in staat zijn de ST binnen zeven tellen vanuit rust naar de 100 km/h te laten accelereren. De topsnelheid bedraagt 220 km/h. Exacte verbruikswaarden geeft Ford voorlopig nog niet vrij, maar het vermeldt wel dat de nieuwe Fiesta ST twintig procent minder CO2 uitstoot dan de vorige versie.
eTVC-systeem
Het Ford Team RS, dat de nieuwe Fiesta ST heeft ontwikkeld, heeft op het gebied van rijeigenschappen en handelbaarheid enkele aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd. Ford noemt bijvoorbeeld een speciaal afgesteld chassis dat 15 mm lager is dan dat van de standaarduitvoering, de toevoeging van het Ford´s eTVC-systeem (Torque Vectoring Control) en drie modi van Electronic Stability Control. Hoe deze technologieën exact werken wordt niet omschreven, maar ze moeten volgens Ford voor een toonaangevende rijdynamiek zorgen, mede dankzij uitvoerig testwerk op de veeleisende Nürburgring Nordschleife.
Standaard MyKey
Het uiterlijk van de ST is dicht bij het studiemodel gebleven. Opvallend blijft de forse muil met trapezevormige grille die zowel agressief als stoer oogt. De zijskirts, de achterbumper met dubbele uitlaat en de standaard 17 inch lichtmetalen wielen completeren het afwijkende design. Binnenin zorgen de Recaro-sportstoelen voor een sportieve noot. Tot de uitrusting behoren verder MyKey, waarmee de eigenaar voor een minder ervaren bestuurder het prestatieniveau kan beperken en veiligheidsvoorzieningen kan activeren, en SYNC, het spraakgestuurde connectiviteitssysteem van Ford.
Nóg even geduld
Ford heeft de productie van de Fiesta ST voor Europa bevestigd. En op basis van de positieve reacties op de conceptversie van de vijfdeurs Fiesta ST sluit Ford een mogelijke introductie van deze kleine auto op de Noord-Amerikaanse markt niet uit. Slecht nieuws is er ook. Pas in 2013 verschijnen de eerste modellen op de openbare weg.