2 maart 2012 - Met veel bombarie kondigde Hyundai de Veloster Turbo aan. En inderdaad, toen hij eenmaal in Detroit werd gepresenteerd logen de cijfers er niet; 204 pk moest ie opwekken. Maar dat blijkt te gelden voor de Amerikaanse versie. In Europa moeten we het met een stuk minder doen.
Enkele aanpassingen aan de motortechniek hebben ertoe geleid dat de Hyundai Veloster Turbo zoals deze in Europa verkocht gaat worden het niet verder schopt dan 186 pk. Hoewel het verschil van 18 pk op zich nog wel meevalt, lijkt Hyundai vergeten te zijn dat bij auto’s van dit kaliber het ‘psychologische vermogen’ veelal evenzo belangrijk wordt gevonden. Ter verduidelijking: 200 pk maakt op een of andere manier significant meer indruk dan 199 pk.
Dubbele koppeling
Het koppel van de Europese Veloster Turbo reikt tot 260 Nm, wat dan weer vijf Newtonmeters meer is dan de Amerikaanse versie. Accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h zou in 8,3 seconden geschieden en uitgerust met de Hyundai’s nieuwe automaat met dubbele koppeling wordt daar nog eens 0,3 seconden van afgesnoept. De topsnelheid van de geblazen Veloster ligt op 214 km/h.
De Europese Hyundai Veloster Turbo is voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève. Van 8 tot en met 13 maart is deze autoshow toegankelijk voor publiek.