28 februari 2012 - Is de Optima Kia?s vlaggenschip? Think again. Zie hier het echte vlaggenschip van de Zuid-Koreanen: de K9
Kia maakte de laatste jaren grote stappen in Europa. Het dochterbedrijf van Hyundai scoorde in ons continent vooral dankzij haar compacte modellen als de Picanto, Rio en Sportage. Maar op de thuismarkt Azië is de standaard echter iets anders. Daar hechten de consumenten meer waarde aan status en beenruimte. En dat is precies de doelgroep voor de Kia K9.
Kia K9-serie
Onlangs ontvingen we de eerste levenstekenen van de nieuwe ster van Kia in onze digitale brievenbus. Het model gaat in Azië door het leven als K9 en moet concurreren in de topklasse. Tegen de Europese opponenten als de Audi A8, BMW 7-serie en Mercedes S-klasse bijvoorbeeld. Dat Kia deze modellen als benchmark heeft gebruikt is goed te zien in de styling. Want hoewel Peter Schreyer, hoofdverantwoordelijk voor Kia’s design, zelf behoorlijk wat in huis heeft, heeft men overduidelijk gekeken naar de concurrent in Beieren. De gelijkenissen met de 7-serie zijn niet van de lucht en dat is toch een gemiste kans voor een merk dat zich juist op het designvlak zo onderscheidt de laatste tijd.
Komst naar Europa onduidelijk
Technisch is de K9 grotendeels verwant aan de Hyundai Genesis. Dit betekent dat de sedan standaard over achterwielaandrijving beschikt in combinatie met een V6- of V8-krachtbron. Voor de overbrenging is een achttraps automaat verantwoordelijk. Of de grote Kia ook naar Europa komt is nog niet duidelijk.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com