zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Pininfarina Cambiano kijkt vooruit

 

27 februari 2012 - De coupe die Pininfarina in Geneve presenteert is meer dan zomaar een designstudie. De inmiddels zorgvuldig geteasede Cambiano blijkt eenmaal onthuld ook zeer moderne en toekomstgerichte technologie te bevatten.

Bij Pininfarina denk je uiteraard aan fraaie Italiaanse vormen. En logisch ook, het Italiaanse bedrijf heeft daar immers haar sporen mee verdiend. Je ziet ze zeker ook terug in de Cambiano die ze op de Autosalon van Genève voor het eerst aan de wereld zullen tonen. De conceptcar komt van de hand van Pininfarina’s nieuwe chief creative officer Fabio Fillippini die sinds april vorig jaar van Renault naar Pininfarina overstapte. Hij laat weten dat ze voor de Cambiano inspiratie hebben ontleend aan de Lancia Florida II uit 1957. Pure, minimalistische vormen met een krachtige impact zijn volgens Fillippini het handelsmerk van Pininfarina en dat komt in de Cambiano absoluut naar voren. Uniek zijn de minimale lichtunits die dankzij LED-techniek ook daadwerkelijk zo klein konden worden. De grote deur aan de linkerzijde en de twee kleinere portieren aan de rechterzijde doen denken aan de Hyundai Veloster.



Turbine
Pininfarina is meer dan een designhuis en toont met de Cambiano ook haar technische kunnen. De auto wordt aangedreven door elektromotoren, op elk wiel één, waarbij een gecombineerd vermogen van ruim 800 pk mogelijk is. De motoren zelf ontwikkelen per stuk 60 kW en maken het mogelijk de Cambiano in slechts 4,2 seconden naar 100 km/h te doen accelereren. De topsnelheid van 250 km/h is al evenzo indrukwekkend voor een elektrische auto. Om de actieradius van 800 km te realiseren beschikt de Cambiano over accu’s die 205 km volledig elektrisch rijden mogelijk maken. Daarna wordt er een kleine turbine opgestart welke werkt op diesel en vervolgens elektriciteit kan opwekken voor de motoren.

Navigatiepalen
Naast moderne aandrijftechniek is er door Pininfarina veel aandacht besteed aan de gebruikte materialen. Zo is het hout in de auto gemaakt van oude navigatiepalen die de boten rondom Venetië in goede banen moeten leiden. De carrosserie is gemaakt van een mix van carbon en aluminium om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Productieplannen voor de Cambiano zijn er (uiteraard) niet, maar Pininfarina laat hiermee opnieuw zien waartoe het in staat is. De Autosalon van Genève vormt daar uiteraard een prachtig podium voor.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10