9 januari 2012 - De status van het door de Europeanen gedomineerde segment zal gewijzigd worden volgens Cadillac. We praten natuurlijk over het D-segment waarin de C-klasse, 3-serie en A4 de dienst uitmaken. Volgens Cadillac zal de ATS in dit segment een belangrijke rol gaan vervullen.
Blakend van zelfvertrouwen heeft Cadillac het doek van de ATS getrokken. Een zelfvertrouwen dat met het falen van de BLS in het achterhoofd hopelijk geen hoogmoed is. Want die BLS, feitelijk gebaseerd op de toenmalige Opel Vectra en gebouwd bij Saab in Trollhättan, heeft geen enkele angst in kunnen boezemen bij de Duitsers. De ATS moet dat wel gaan doen. Daar is Cadillac zonder meer van overtuigd.
Lichtgewicht
Om zich in dit felbevochten segment te kunnen profileren heeft Cadillac er in alle opzichten een moderne auto van gemaakt. De lijst met elektronische veiligheidssystemen is enorm en het onderstel waarop de ATS staat is naar eigen zeggen volledig nieuw ontwikkeld. Om gewicht te besparen en zo goed mogelijke rijeigenschappen te kunnen garanderen is de auto deels uit aluminium opgetrokken. Het resultaat is een gewicht van 1.543 kg. Mede bepalend voor de beloofde rijeigenschappen is het instelbare sportonderstel in combinatie met Magnetic Ride Control en het vele test- en afstelwerk op de Duitse Nürburgring.
Moderne turbomotor
De ATS heeft de motor voorin, maar wordt door de achterwielen aangedreven. Twee viercilinders en een V6 (voor de VS) zorgen voor de aandrijfkracht. Het vermogen start bij 203 pk voor de 2.5 liter viercilinder benzinemotor. Net iets krachtiger is de nagelnieuwe 2.0 liter turbomotor die Cadillac reeds eerder aankondigde. Die perst er liefst 273 pk uit moet qua verbruik toch relatief goed scoren. Tot slot levert men in de VS ook een 3.6 liter V6 met 322 pk. Cadillac levert afhankelijk van de krachtbron vierwielaandrijving en een handbak dan wel automaat.
Art & Scienice
Als de meest dynamische en lichte Cadillac ooit slaan de Amerikanen een nieuwe weg in. Dat zien we ook aan de motoren die het levert. Maar ondanks dat blijft ook deze ATS een Cadillac in hart en nieren. De ‘Art & Science’ designtaal is overduidelijk doorgetrokken op de ATS. Fraai, maar verrassend is het allerminst. Cadillac lijkt er ongelofelijk goed mee naar Audi te kijken, want of we nu een XTS, ATS of CTS zien, de lijnen zijn nagenoeg identiek. Dat neemt niet weg dat de ATS aansprekend oogt en zeker even wat anders is dan de gevestigde orde waarop het de aanval opent.
Aanval
Cadillac heeft deze nieuweling niet specifiek voor Europa ontwikkeld, maar wel specifiek als aanval op de Europeanen. Stiekem hopen ze dan ook op succes op het continent waar de grootste concurrenten ontwikkeld, gebouwd en als zoete broodjes verkocht worden. We zijn heel benieuwd. Vanaf eind 2012 zullen we de eerste resultaten gaan zien.