9 januari 2012 - Nissan heeft in Detroit de Pathfinder Concept onthuld, een voorbode van de vierde generatie. Afgaande op deze studie zal dat op stapel staande model opnieuw weer wat vriendelijker worden neergezet.
Tijden veranderen. Ooit, in 1986, begon de Nissan Pathfinder als een primitieve, ietwat bonkige terreinbeul. Gaandeweg de generaties veranderde het 4x4-model steeds meer in de luxueuze SUV die het nu is. Maar met nog altijd die gerespecteerde terreincapaciteiten. Met de Pathfinder Concept zet Nissan deze ontplooiing voort. De op de NAIAS 2012 gepresenteerde studie, die niet veel zal afwijken van het later te volgen productiemodel, oogt een stuk zachtaardiger. Het sierlijkere koetswerk is daar credit aan. Tegelijkertijd oogt de auto wat slanker. Het front leunt sterk tegen dat van die andere SUV van Nissan: de Murano. Vanaf opzij gezien zou je niet eens zeggen dat het hier om een robuust werkpaard gaat, eerder een uit de kluiten gewassen crossover.
Verfijnde V6
De Pathfinder Concept wordt aangedreven door een V6-motor. Nissan zegt dat de zescilinder een kleiner slagvolume kent dan de oude, maar eenzelfde vermogen bevat. Daadwerkelijke specificaties worden niet genoemd, maar mede door een efficiënte CVT-automaat is de auto tot wel 25 procent zuiniger geworden dan voorheen. Een lager wagengewicht draagt hier tevens aan bij.
Derde zitrij
Nissan belooft dat de vierde generatie Pathfinder, die vanaf de herfst in Amerika in de verkoop gaat, zijn uiteenlopende eigenschappen van een hoog comfort tot respectabele terreineigenschappen naar een nog hoger plan trekt. Het vierwielaandrijvingsysteem is daarvoor nog eens onder de loep gelegd en daar waar kon verbeterd. Aan luxe en interieurruimte zal er eveneens geen gebrek zijn. De Pathfinder Concept kent opnieuw een derde zitrij met in totaal zes volwaardige stoelen.