9 januari 2012 - Maak kennis met de nieuwe Mondeo. Ford zegt hierover dat het de meest uiteenlopend aangedreven middenklasser is (van benzine tot aan plug-in hybrid) met een keur aan geavanceerde technieken. Nu niet meteen naar de dichtbijzijnste dealer hollen, want de nieuwe Mondeo wordt pas half 2013 verwacht.
We kennen het tegenwoordig van Ford: een lange opwarmperiode alvorens een nieuw gepresenteerd model daadwerkelijk in de verkoop gaat. Ze begonnen ermee toen ze de ‘One Ford’ strategie en tegelijkertijd de huidige Focus introduceerden. De nieuwe Kuga en EcoSport bewandelen eenzelfde weg. Op de nieuwe Mondeo rekenen we niet eerder dan halverwege 2013. Dat neemt niet weg dat de vierde generatie van Ford’s zakenauto het wachten waard is. Sterker nog, ons geduld wordt op de proef gesteld nu Ford ons min of meer belooft met de nieuwe Mondeo de maatstaf in zijn klasse in huis te hebben.
Vierdeurs coupé
De nieuwe Mondeo is Ford’s derde model die volgens de ‘One Ford’ strategie is ontwikkeld. Kortom, de Mondeo op deze foto’s mag dan feitelijk de Amerikaanse versie zijn, de Europese en die op andere markten zal qua uiterlijk alsook materiaalgebruik hiervan niet of echt nauwelijks verschillen. Ford zal de Mondeo opnieuw gaan aanbieden als sedan, hatchback (met kont) en als praktische Wagon. Volgens de bij het persbericht meegeleverde specificaties kent de eerste carrosserievariant een lengte van 4,87 meter. In de breedte meet de Mondeo 1,85 meter en in de hoogte 1,48 meter. Daarmee is de nieuwe generatie een fractie langer, maar minder breed en hoog dan zijn voorganger. De gewijzigde proporties geven de Mondeo een slankere uitstraling mee. Door daarnaast de raamstijl van een sterke boogvorm te voorzien heeft de auto wel iets weg van een vierdeurs coupé, een met name onder leaserijders mooi gevonden autoconcept.
Features
Ford gaat de nieuwe Mondeo in drie verschillende uitrustingniveaus aanbieden waarvan de Titanium-uitvoering vanouds de meest luxueuze is. Voor iedere Mondeo belooft Ford betere materialen, een strakkere afwerking en een lager geluidsniveau. De nieuwe Mondeo moet in alles een stap omhoog zijn. Niet nieuw, maar wel bijdragend aan het algehele niveau en de veiligheid zijn elektrische snufjes als rijstrookassistent, adaptieve cruise control, dodehoeksignalering en de mogelijkheid om automatisch te kunnen parkeren. Ook overgewaaid van de Focus is MyFord Touch, eventueel gecombineerd met SYNC. Diverse functies van dit multimedia infotainment systeem dat geen CD-speler meer bevat kunnen vocaal bediend worden. Ook behoort internettoegang tot de mogelijkheden.
Rijtechniek
Liefhebbers van dynamisch sturende middenklassers komen in de Mondeo opnieuw aan hun trekken, beweert Ford. "De Mondeo zal opnieuw een echte rijdersauto zijn", zegt John Jraiche, productmanager bij Ford. "Door een 10% stijver chassis, een speciaal afgestelde elektrische stuurbekrachtiging, McPherson voorwielophanging en een geheel nieuwe multilink achteras die vergelijkbaar is met die van Audi’s en BMW’s biedt de Mondeo nog meer rijplezier dan voorheen."
Motorenarsenaal
Ford stelt naar eigen zeggen een aandrijflijnprogramma beschikbaar dat nooit eerder is aangeboden in het D-segment. In Amerika komt de Mondeo beschikbaar met drie benzinemotoren: een 2.5 liter atmosferische viercilinder met 170 pk en twee Ecoboosts (1.6/180 pk en 2.0/240 pk). Verder siert het palet een hybride met 2.0 liter viercilinder en een plug-in hybride. In Europa kunnen we dan ook nog een keur aan diesels verwachten. Het gros van alle motoren kan worden uitgerust met een handbak of een automaat. Vervolgens is er nog keus uit louter voorwiel- of vierwielaandrijving. Een start/stop-systeem is op alle modellen standaard. Deze helpt het brandstofverbruik tot een minimum te beperken. Voor de 1.6 Ecoboost wordt een gemiddelde van 9,0 liter (stad) en 6,4 liter (snelweg) per honderd kilometer opgegeven. De Ford Mondeo Plug-in Hybrid is pas echt zuinig; aan de hand van de Amerikaanse verbruikcyclus noteert deze een gemiddelde van 2,4 l/100 km.