5 januari 2012 - De Renault M?ne gaat het modeljaar 2012. Met een fris front, nieuwe motoren en een rijkere uitrusting. Vanaf april staat de hele familie in ?t nieuw bij de dealer.
Nauwelijks een maand geleden verraste Renault vriend en vijand door als eerste fabrikant een hybrideloze middenklasser met 14% bijtelling te lanceren. Voor de leaserijder die meteen op een hollen hebben gezet bij deze dus het advies om de Renault-dealer opnieuw te bezoeken. Mogelijkerwijs valt er nog te ‘ruilen’ nu de vernieuwde Mégane is gepresenteerd. Geüpdate aan het model is onder meer het front dat voortaan LED-dagrijverlichting en zwart gelakte en chromen accenten bevat. Verder zijn er nieuwe wieldesigns en andere bekledingcombinaties. Speciale aandacht ging uit naar de GT- en GT-Line-uitvoeringen. Die beschikken over specifieke, extra sportieve kenmerken zoals boemerangvormige LED-dagrijverlichting, bekleding met rode siernaden, een geprofileerd sportstuur en sierstrips met daarop het Renault Sport-logo. Toegevoegd aan het kleurenpalet zijn Bleu Majorelle en Blanc Nacré.
Nieuwe motoren
Het voornaamste nieuws speelt zich af onder de carrosserie. Renault monteert daar hun modernste, zuinigste en schoonste motoren. Nieuw is de Energy TCe 115, een 1.2 turbobenzinemotor met 115 pk en 190 Nm en een gemiddeld verbruik van 5,3 l/ 100 km. De CO2-uitstoot ligt op 119 g/km en dat betekent bij zakelijk- en privégebruik een bijtelling van 20%. We hadden het er net al even over: de vorige maand geïntroduceerde nieuwe Energy dCi 110-dieselmotor. Die vindt dus ook zijn weg naar de vernieuwde Mégane-familie. Het blok levert 110 pk en 260 Nm en verbruik per 100 km slechts 3,8 liter. Met 95 g/km is deze zeer aantrekkelijk voor particulieren en leaserijders. De eerste groep geniet namelijk vrijstelling van MRB, de andere kan rijden met maximaal 14% bijtelling (tot 1 juli 2012). Tpot slot, de 130 pk en 320 Nm sterke 1.6 Energy dCi. Ook die scoort op de verbruiksmeter alleraardigste met slechts 4,0 l/100 km. De uitstoot van 104 g/km is te hoog voor het maximale fiscale voordeel, maar 20% zit er wel in.
Extra comfort
Ook niet eerder op de Renault Mégane verkrijgbaar zijn is het Visio Systeem, het systeem dat we kennen van de Scénics dat met camera’s de bestuurder ondersteunt via een grootlichtassisent en waarschuwt aan de hand van rijstrooksignalering. Verder debuteren Hill-start Assist en een achteruitrijcamera en bevat de automatische airconditioning nu een luchtkwaliteitssensor terwijl Bluetooth- en USB-connectiviteit voortaan op de nieuwe R-Plug&Radio+ radio’s aanwezig is.
De opgefriste Renault Mégane staat dus vanaf april bij de vaderlandse dealers. Prijzen moeten nog volgen.