4 januari 2012 - In navolging van de V60 Plug-in Hybrid presenteert Volvo de XC60 met soortgelijke aandrijflijn. De auto is primair ontwikkeld voor de Chinese en Amerikaanse markt ? en zal daarom worden onthuld in Detroit ? maar het moet wel heel raar lopen wil hij ook niet Europa aandoen.
Over niet al te lange tijd zal Volvo hier de V60 Plug-in Hybrid in de showroom zetten voor om en nabij de 65.000 euro. De XC60 Plug-in Hybrid beschikt over een soortgelijke aandrijflijn als de V60 Plug-in Hybrid, alleen dient in dit eerste hybridemodel van Volvo een dieselmotor als hoofdkrachtbron. In de XC60 is dit een viercilinder benzineturbo met een slagvolume van 2.0 liter.
Drie motoren
De verbrandingsmotor levert op eigen houtje een vermogen van 280 pk en 380 Nm. In samenwerking met de twee elektromotoren (een die de achterwielen aandrijft en een ander die fungeert als dynamo voor de benzinemotor) bedraagt het totaalvermogen 350 pk. Over de gecombineerde trekkracht laat Volvo zich niet uit, maar dat zal ongetwijfeld hoog zijn. De acceleratie naar 60 mph (96 km/h) verloopt immers in een vlotte 5,8 seconden. De topsnelheid is vastgesteld op 208 km/h.
1 op 43
In tegenstelling tot de V60-versie wordt de overbrenging naar de vier wielen van de XC60-hybride verzorgd door een acht- in plaats van een zestrapsautomaat. Een start/stop-systeem is standaard, maar het is de samenwerking tussen de drie motoren die garant staat voor een belachelijk laag verbruik van 2,3 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 53 g/km. Het lage opgegeven gemiddelde kan gehaald worden doordat de XC60 Plug-in Hybrid op een volgeladen accupakket 45 km geheel elektrisch kan rijden. Continu rijdend in hybridemodus moet de auto ongeveer 1.000 km ver kunnen komen.
Kamperen
Een lithium-ion-accupakket, dat zich onder de vloer van de laadruimte bevindt, neemt de voeding op zich. Opladen kan via een normaal stopcontact, bijvoorbeeld thuis of op een parkeerplaats. De oplaadtijd is uiteraard afhankelijk van de stroomsterkte (het aantal ampères). Bij 220 volt en 12A zijn de batterijen na weer 3,5 uur weel vol. Ook noemenswaardig is dat de XC60 Plug-in Hybrid een gewicht mag trekken van 1.500 kg. Voor bijvoorbeeld campeerliefhebbers meestal voldoende, maar bovenal bijzonder voor een hybride die normaliter uit technische overwegingen geen aanhangsel mag voortslepen.
De Volvo XC60 Plug-in Hybrid wordt dus officieel onthuld op de NAIAS in Detroit (9 t/m 22 januari) en zal in de loop van 2014 voor ´t eerst de dealers aandoen.