30 november 2011 - Renault heeft de populaire Scenic en Grand Scenic in het nieuw gestoken. Met een opgefrist uiterlijk, twee nieuwe, zuinige motoren en additionele, hulpbiedende gadgets gaan ze hun tweede fase in. Kort na de jaarwisseling volgen de prijzen en kan er besteld worden. Bewonderen in de showroom kan een maand later.
Al sinds de eerste generatie is de Scénic een zakkenvuller voor Renault. Ook de laatste is wederom mateloos populair en mag zich volgens de fabrikant zelfs de best verkopende MPV in Europa noemen. Dat wil Renault natuurlijk graag zo houden en daarom is het gezinsmodel opgefrist. Krap drie jaar na de marktlancering hebben de Scénic en Grand Scénic optisch niet veel nodig om weer bijtijds te geraken. Renault hield het daarom slechts bij het aanstippen van het zichtbare. Het belangrijkste nieuws bevindt zich onder de carrosserie.
Touran
De achterzijde van beide modellen veranderde nauwelijks. Aan de voorzijde des te meer, maar nogal heel erg herkenbaar als Scénic. En een beetje Volkswagen Touran in het geval van de vernieuwde Grand Scénic. Bij de vijfpersoons Scénic hebben de eerder zo kenmerkende tandvormige bumperstukken plaats gemaakt voor een modernere spiraalvorm. Daarnaast heeft Renault een hoogwaardigere uitstraling willen creëren met stadslichten uit LED’s, zwartglanzende elementen, verchroomde inzetstukken en nieuwe wieldesigns. In de loop van 2012 volgt voor de Grand Scénic dan nog nieuwe dakdragers, en er zijn twee nieuwe kleuren gepland: Rouge Grenat en Bleu Majorelle. In het interieur leveren de nieuwe bekledingen (van stof of leder/alcantara) een bijdrage aan een meer luxe ambiance.
Nog meer 20%
De vernieuwde Scénic en Grand Scénic zijn Renault’ eerste modellen die worden uitgerust met de nieuwe ENERGY-dCi voorzien van Start&Stop. Deze dieselmotor komt er met 110 pk en 260 Nm en speelt zich in de kijker door een lage uitstoot van 105 g/km. Inherent daaraan is een schamel verbruik van 4,1/100 km. De dCi 130 met 130 pk vervangt de 20% minder zuinigere 1.9. Het verbruik bedraagt 4,4 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 113 g/km wat ook voor dit model 20% bijtelling betekent bij zakelijk gebruik. Ook na 1 juli 2012. Aanvulling krijgen de beide nieuwe diesel in het voorjaar met de TCe 115-benzinemotor die in de plaats komt van de 1.6 met 110 pk. Ten opzichte van zijn voorganger verbruikt deze 1,6l/100 km minder gepaard met een uitstoot van 135 g/km (20% bijtelling).
Nieuwe systemen
Ook nieuw is het zogenoemde Visio System, Renault’s eigen variant van de reeds bekende veiligheidstechnologieën als rijstrookassistent en vermoeidheidsignalering. Ook toebehorende tot Visio System (drie-in-een) is grootlichtassistent. Verder is er voortaan Hill Start-Assist aan boord bij iedere (Grand) Scénic en staan het populaire audiosysteem van Bose en het Carminat TomTom-navigatiesysteem opnieuw in de prijslijsten.
Prijzen
Op 2 januari worden de prijzen van de vernieuwde Renault Scénic en Grand Scénic bekend gemaakt en zijn ze bij de dealer te bestellen. Eerst in levende lijve in de showroom zien, dan dient er een maand langer gewacht te worden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com