29 november 2011 - Kort na Toyota´s tweelingbroer mag de Subaru BRZ uit de kast. Niet geheel verwacht verschilt die in wel heel weinig opzichten van de GT 86. Een lichte teleurstelling is hier dan ook op z?n plaats.
Onlangs schitterde de BRZ STI Concept op de Los Angeles Auto Show. Toen we die sportcoupé zagen waren we echt in de veronderstelling dat het productiemodel van de Subaru BRZ tot een zekere hoogte zou afwijken van die van Toyota. Al was het maar om diens marktkansen te vergroten. Maar niets is minder waar. De Subaru BRZ lijkt op hooguit een iets andere bumper en wielkasten na als twee druppels water op de Toyota GT 86. Zelfs de techniek is een regelrechte kopie. Enigszins teleurstellend als je het ons vraagt, al kan dit Toyota evengoed aangerekend worden. Zij hadden als partnerfabrikant in de ontwikkeling hun GT 86 tevens wat meer eigen kunnen maken.
Aantrekkelijk recept
Genoeg geklaagd. Laten we het positief inzien. De techniek van de BRZ mag dan geen verschil kennen met de GT 86, de specificaties doen nog altijd watertanden. Het recept is ondertussen bekend: een laag wagengewicht van 1.200 kg, een geclaimd laagste zwaartepunt in dit segment, een nagenoeg perfecte voor/achter gewichtsverdeling en achterwielaandrijving.
Aan sportwagen-DNA heeft de Subaru BRZ duidelijk geen gebrek. De van Toyota´s D4-S injectietechnologie voorziene 2.0 liter boxermotor produceert in de BRZ eveneens 200 pk en 205 Nm en is, in tegenstelling tot wat verwacht werd, ook hier (nog) niet voorzien van een turbo. Het viercilinder blok is van nature hoogtoerig. Normaliter verloopt het schakelen via een manuele transmissie. Een zestrapsautomaat met schakelpeddels achter het stuur zal tegen meerprijs worden aangeboden. ESP is standaard en uitschakelbaar.
Half 2012?
Van de Toyota GT 86 weten we dat die half 2012 naar Europa komt. Of Subaru BRZ eenzelfde lanceringdatum kent weten we niet. Veel eerder of later zal het waarschijnlijk niet worden.