zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Eerste details over nieuwe Mercedes-Benz SL-klasse

 

17 november 2011 - Nog een kleine twee maanden en dan openen de deuren van de Detroit Motor Show zich. Een van de grootste premi?s daar is de nieuwe SL-klasse. Door enkele details van de auto vrij te geven licht Mercedes-Benz alvast een tipje van de sluiter.

De letters SL staan oorspronkelijk voor Sport Leight, sport en licht dus. Enige mate van sportiviteit heeft de SL-klasse altijd wel gehad, maar een laag wagengewicht, dat is al enkele generaties niet aan de orde. Met ingang van de nieuwe moet dat weer enigszins – een vedergewicht zal hij niet zijn – opgaan en daartoe heeft Mercedes groots ingezet op aluminium. De gehele carrosserie is eruit opgetrokken met uitzondering van het kofferdeksel dat is gemaakt van een staal-kunststof legering. Mercedes-Benz laat weten dat het gewicht van het chassis hierdoor met liefst 140 kg is afgenomen. Dat van de nieuwe SL weegt nog maar 254 kg. Naast aanzienlijk lichter is de body ook drastisch stijver (20%) dan voorheen en dat draagt tevens bij aan de prestaties van de auto.





Magic Vision Control
Niet nieuw, maar wel voor de SL-klasse is Magic Sky Control, het optionele glazen dakpaneel dat met een druk op de knop van transparantie kan veranderen. Dit systeem dat aan de hand van elektrische spanningsvelden werkt debuteerde op de SLK. En om nog even bij Mercedes’ ‘magie’ te blijven; een andere noviteit op de nieuwe SL-klasse is het zogenoemde Magic Vision Control. Dit zijn ruitenwissers waarin de ruitensproeierinstallatie is geïntegreerd. Volgens de fabrikant voorkomt deze technologie dat vloeistof tijdens het open rijden in de cabine terecht komt. Ook ongebruikelijk is de positie van de luidsprekers. Die zullen in de nieuwe SL-klasse niet langer in de deuren gemonteerd zijn, maar in het voetencompartiment. Zodoende blijft er meer bergruimte in de portieren over en dit zou ook nog eens de geluidskwaliteit ten goede komen.



30% zuiniger
Intussen is het een vast onderdeel in ieder bericht van een nieuwe Mercedes-Benz: het percentage dat het model wel niet zuiniger is geworden ten opzichte van zijn voorganger. Afhankelijk van de motorisering kan dit bij de aankomende generatie van de SL wel 30% zijn. Instappen doet men in een V6 met daarboven een 4.7 liter V8 voorzien van twee turbo’s en in een later stadium uiteraard de SL 63 AMG en SL 65 AMG.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10