7 november 2011 - Nu er wederom een autoverkoopmaand is gepasseerd maken we de balans weer op. Na het dipje over september heeft autodealend Nederland weer een (kleine) plus weten te boeken, om precies te zijn 1,1% ten opzichte van oktober 2010.
In concrete aantallen komt de marginale stijging in de maand oktober neer op 44.052 nieuw verkochte auto’s. Het totaal aantal registraties over 2011 staat met ingang van november op 497.940, terwijl dat over de eerste tien maanden van vorig jaar nog 434.253 bedroeg. De toename bedraagt dus een plus van 14,7 procent. Over heel 2011 verwachten de brancheverenigingen BOVAG en RAI dat er 550.000 nieuwe auto’s verkocht gaan worden, bijna 14 procent meer dan in 2010. Voor het komende kalenderjaar verwacht men echter een daling; maximaal 500.000 stuks in 2012.
Merk/model
Bij de best verkochte merken voert Volkswagen nog altijd de lijst aan, en verwacht wordt dat dit ook niet meer zal veranderen. De Duitsers bleven ook afgelopen maand onverbeterd goed verkopen met wederom de Polo als kassucces. In oktober werden er daarvan 2.559 op kenteken gezet. De 107, waarvan er 1.782 de showroom verlieten vorige maand, is bij Peugeot nog altijd reden voor gebak en bij Renault zijn ze maar wat blij met de Twingo (1.758). Scoren deed ook de Ka. De Ford-dealers wisten afgelopen maand 1.361 stuks van Ford’s kleinste te verkopen en Toyota deed 1.259 Aygo’s in oktober waarmee het de top 5 afsloot.
Dalers
In totale verkoopaantallen mogen we rampjaar 2009 en 2010 dan achter ons hebben gelaten, sommige merken voelen dat ze er nog middenin zitten. Bij Suzuki bijvoorbeeld is de dealersfeer wel eens beter geweest; zij staan een kleine 19 procent in de min ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook Toyota en Lexus willen 2011 zo snel mogelijk vergeten en dat heeft uiteraard alles te maken met de tsunami aan het begin van dit jaar. De Japanse gigant zag de verkopen in Nederland kelderen met 14,2 procent. De reden dat Chrysler en Dodge een vette min noteren hoeven we vast niet uit te leggen, maar opmerkelijk is wel de stevige daling bij Jaguar. Ondanks een deels vernieuwd modellengamma moeten de Britten een kleine 20 procent inleveren. Opmerkelijk is ook dat Mercedes-Benz rode cijfers moet schrijven, hetzij het met een daling van 1,2 procent niet meteen reden tot zorgen is. Aan de andere kant, de andere twee binnen ‘de grote drie’ scoren beter dan ooit en noteren een enorme plus.