14 oktober 2011 - Vanwege lekkage presenteert BMW vroegtijdig de nieuwe 3-serie. Vooralsnog gaat het enkel om informatie van de zesde generatie. Later vanmiddag volgen de offici? foto´s.
BMW lanceerde de 3-serie in 1975. In eerste instantie niet als vierdeurs, maar als tweedeurs sedan. De gelijkenis met de 5-serie was groot, maar gaandeweg de generaties vervaagde dit en profileerde de 3-serie zich als een op zichzelf staand model. Met de zesde generatie herhaalt de geschiedenis zich. Sinds de eerste generatie (E21) heeft de 3-serie niet meer zoveel op de 5-serie geleken. De overeenkomsten zijn zelfs zo groot dat het lijkt alsof BMW een foto van de 5-serie onder het kopieerapparaat heeft gelegd, een keer op verkleinen heeft geklikt en daarna op printen heeft gedrukt.
Groter, maar lichter
Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe 3-serie liefst 93 mm gegroeid. Als gevolg daarvan nam ook de interieurruimte toe. Zo is er achterin 15 mm meer beenruimte. Ook is er meer hoofdruimte, een plus van 8 mm om precies te zijn. Op papier misschien niet veel, maar in de praktijk kan dat best anders uitpakken. Het is hoe dan ook een welkome vooruitgang, want het toonbeeld van binnenruimte is BMW’s middenklasser nooit geweest. Prettig om te weten is dat het toegenomen formaat niet meer kilo’s met zich mee heeft gebracht. Door moderne bouwconstructies is het leeggewicht van de 3-serie met 45 kg afgenomen. En dat komt ook ten goede aan de rijeigenschappen.
Nieuwigheden
Over rijden gesproken. Nieuw op de BMW 3-serie Driving Experience Control waarmee het onderstel van de auto in vier verschillende rijstanden is te zetten, te weten comfort, sport, sport+ en eco. Die laatste draagt ertoe bij dat de 3-serie zuiniger met brandstof om springt. Tot wel 20%. BMW gaat ook de moderne achttraps automaat in de 3-serie leveren. Een handbak is echter bij de meeste modellen standaard. Andere noviteiten zijn een head-up display, de laatste generatie ConnectedDrive, Active Cruise Control met Stop&Go-functie, Lane Change en Lane Departure Warning met Collision Warning en Surround View. Ook Real Time Trafic Information en de mogelijkheid om speciale apps te downloaden, al dan niet ten gunste om sociale contacten te onderhouden, wordt beschikbaar gesteld.
Turbomotoren
Apart van standaard Auto Start/Stop en EfficientDynamics-technologiën aan boord heeft BMW sowieso flink ingezet op efficiëntie door alle aanvankelijk beschikbare motoren te voorzien van een turbo. Op 11 februari 2012 staat de nieuwe 3-serie bij de dealer met de benzinemotoriseringen 328i (245 pk) en de 335i (306 pk). Voor die laatste geeft BMW een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km op. Bij de diesels is er voorlopig slechts keus uit 320d (184 pk) en 320d EfficientDynamics (163 pk) met een verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 109 g/km. In de lente van 2012 volgen er meerdere motorvarianten met in de herfst van datzelfde jaar de full-hybride. Klap op de vuurpijl is natuurlijk de nieuwe M3. Maar dat duurt nog wel even.