2 oktober 2007 - Chevrolet haalt de HHR naar Europa. Na het succes in Amerika, waar er al ruim 200.000 zijn verkocht, gaat Chevy het nu op ons continent proberen.
Met zijn retrolook, die sterk aan een hotrod doet denken, vormt de HHR een vreemde eend in de bijt in het segment der compacte modellen. Alhoewel, Chrysler heeft natuurlijk al jaren de PT Cruiser in haar gamma. Qua ´retro-concept´ min of meer vergelijkbaar met deze nieuweling.
Het opvallende design van de HHR is geïnspireerd op dat van de klassieke Chevrolet Suburban. Vooral details als de hoge daklijn van de vierdeurs auto (HHR staat voor Heritage High Roof), het grote achterportier en de opbollende spatborden doen denken aan de 1949 Chevy Suburban. Kijken we verder dan zien we grote, in de spatborden geïntegreerde ronde koplampen in een rechthoekige behuizing en een semi-ronde grille aan de voorzijde.
Functioneel
Ondanks of liever gezegd, dankzij het concept is de HHR ook functioneel te noemen. Door de hoge daklijn is er meer dan genoeg zitruimte achterin. De bagagecapaciteit bedraagt 638 liter en is verder te vergroten tot 1.634 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Ook de voorste passagierstoel kan worden neergeklapt om ruimte te maken voor lange objecten, tot een lengte van 2,44 meter. Met het oog op gebruiksgemak kan de achterklep elektronisch worden geopend via een touchpad bediening. Veder beschikt de bagageruimte over een dubbele vloer met onderin drie ‘geheime’ compartimenten.
Uitgebreide standaarduitrusting
In het vooronder van de Chevrolet HHR ligt een 170 pk sterke 2,4 liter viercilindermotor, die goed is voor een topsnelheid van 180 km/u. Standaard is de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Optioneel is een elektronisch gestuurde viertraps automaat.
Gemak dient de mens moeten ze bij Chevrolet gedacht hebben, want de HHR beschikt standaard over onder meer een elektrisch verstelbare bestuurderstoel, elektrisch bedienbare ramen, cruise control, airconditioning, een lederen stuurwiel met stuurwielbediening voor het audiosysteem, lederen delen op de voor- en achterstoelen, een radio cd-speler met MP3-aansluiting en zeven speakers, evenals op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling.
Tot de passieve veiligheiduitrusting behoren onder andere two-stage voorairbags, gordijnairbags voor de beide zitrijen en gordelspanners voorin.
Prijzen beginnen bij 29.495 euro. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com